USA-premiär idag för Lanthimos rosade film med Nicole Kidman och Colin Farrell

Nicole Kidman och Colin Farrell har huvudrollerna i Yorgos Lanthimos Cannes-belönade film The Killing of a Sacred Deer. De spelar ett gift par vars tillvaro hotas av en säregen yngling, gestaltad av Barry Keoghan från DunkirkEfter Dogtooth och The Lobster ses Lanthimos som en av samtidens mest intressanta filmare; när The Killing of a Sacred Deer idag har USA-premiär har filmen redan fått mycket pressrosor. Den 10 november kommer den till svenska biografer.

Colin Farrell, Nicole Kidman och nykomlingen Barry Keoghan är superba
Screen Daily

En fängslande thriller med fantastiska skådespelarprestationer    RogerEbert.com

Extremt obekväm och giftigt rolig   The Telegraph

Fascinerande, störande, roande    The Guardian

En mästerligt utförd allegori i extremt obehag, i bästa Kubrick-anda    Variety

En modig, omistlig film, och Nicole Kidman har aldrig varit bättre    The Hollywood Reporter

Efter Dogtooth och The Lobster, båda mångfaldigt nominerade och prisbelönta på festivaler världen över, räknas Yorgos Lanthimos till de stora namnen inom nutida film. Han vann manuspriset i Cannes för sitt senaste alster The Killing of a Sacred Deer, som också nominerades till Guldpalmen. Nicole Kidman och Colin Farrell har huvudrollerna i detta mardrömsliknande drama, inspirerat av hämndmotivet i Euripides Iphigenia in Aulis.

Filmens handling kretsar kring den framgångsrike kirurgen Steven (Farrell) som utåt sett verkar lycklig med sin hustru Anna (Kidman) samt barnen Kim och Bob (Raffey Cassidy och Sunny Suljic). Men han är samtidigt bäste vän med sextonårige Martin (Barry Keoghan från Dunkirk). Denne allvarligt lagde tonåring hälsar på Steven på sjukhuset, dyker upp i hans hem och bjuder hem honom till middag med sin ensamstående mamma (Alicia Silverstone). Martin verkar ha någon hållhake på sin framgångsrike vän; frågan är vad den udda vänskapen grundar sig i, och vad den kan få för konsekvenser.

Många beskriver The Killing of a Sacred Deer som en skräckfilm, Lanthimos själv tycker att komedi är en lika rimlig genrebestämning. Det jag försökt göra med mina filmer är att skapa något som på en gång är roligt, förfärligt, tragiskt och våldsamt, sade han när filmen hade världspremiär i Cannes i år.

SE TRAILER HÄR

The Killing of a Sacred Deer får svensk biopremiär 10 november.

Scanbox kommande filmer under 2017 och 2018

Pressida Scanbox              Clipsource Scanbox

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.