LAKRITSFABRIKEN I SAMARBETE MED KALLBADSVECKAN

LAKRITSFABRIKEN I SAMARBETE MED KALLBADSVECKAN

Kallbadsveckan blev en stor succé efter sin premiär 2019 och i år är även Lakritsfabriken med för att främja lakritsens hälsofördelar i samband med kallbadet.

Innan lakrits blev välkänt för sin utsökta, svarta konfekt var det endast en medicinalväxt som man framförallt använde för att lindra olika magåkommor. Hälsoeffekterna kring lakrits har suddats ut med tiden som konfekten tagit större plats på marknaden och idag är det få som vet om alla de magiska egenskaper som lakritsorten faktiskt har.

Liksom kallbad innehåller lakrits en hel drös positiva hälsofördelar, där många av dessa är gemensamma med de hälsofördelar som rör kallbadet. Lakrits är bland annat rikt på antioxidanter, vitaminer och antiinflammatoriska ämnen. Lakrits får oss att må bra både på insidan och utsidan och detta vill vi lyfta genom att prata mer om lakrits relaterat till hälsa och välmående under kallbadsveckan.

Kallbadsveckan pågår mellan den 29 januari till den 3 februari och erbjuder badpass där man som nybörjare eller rutinerade badare kan ta del av massor av olika aktiviter och evenemang som rör hälsa och framförallt kallbad. Det finns någonting för alla där vi på Lakritsfabriken bidrar med en utav de aktiviter som erbjuds genom badpasset.

Under kallbadsveckan kommer Lakritsfabriken att medverka i badpassen genom att hålla i föreläsningar och studiebesök i vår butik vid planerade tider. Anmälan sker på kallbadsveckan.se.

Hos oss kommer du att få veta allt om lakritsroten och om råvaran lakrits , vad vi i vår vardag enkelt kan använda råvaran samt vad som gör lakritsorten till det nya svarta. På Kallis & Pålsjöbaden kommer vi även att tillverka ansiktsmasker och kroppsskrubbar innehållande lakrits som går att använda under bastubadet.