I samband med Lakritskungens 60-års jubileum har vi tagit fram logotypen ovan.

Kungen av lakrits fyller jämt!

Den 18 mars fyller Martin Jörgensen, även känd som Lakritskungen, 60 år. Han har spelat en avgörande roll för svenskarnas stora intresse för lakrits och därför gjort sig förtjänt av kungatiteln. År 2011 grundade han Lakritsfabriken och lanserade då Sveriges första premiumlakrits – lakrits tillverkad av äkta lakritsrot. Sedan dess har det rullat på.

Martin ”Lakritskungen” Jörgensen är inte bara utbildad kock och sommelier – sedan 2005 har han dessutom haft en verksamhet inom choklad och delikatesser som från 2011 även omfattat lakrits. Han är en framstående entreprenör och har belönats med utmärkelser som ”Skånes mest företagsamma människa”, ”Årets marknadsförare i Helsingborg”, ”Årets lakrits i Finland” med flera.

Martin ”Lakritskungen” Jörgensen och Lakritsfabriken har också tagit världsrekord. 2012 skapade han i samarbete med Scandi Candy en 519 meter lång lakritsrem och finns med i Guinness World Records.

Initierade Lakritsens huvudstad
Hemstaden Helsingborg kan på Martin ”Lakritskungen” Jörgensens initiativ numera stoltsera som lakritsens huvudstad. Med satsningar som lakritplanteringar i stadens parker, den årliga temaveckan ”Smak av Lakrits” och Norra Europas enda lakritsodling har staden cementerat sin position som lakritsdestination.

Smak av Lakrits startades av Lakritskungen och äger rum i slutet av september. Veckan erbjuder en mångfald aktiviteter i syfte att belysa lakritsens breda spektrum och dess många användningsområden. Besökarna kan då avnjuta lakritsprovningar i olika former inklusive i kombination med och i drycker som till exempel öl. Under ”Smakrundan” har alla lakritsentusiaster möjlighet att besöka flera restauranger som serverar specialkomponerade rätter, bakverk och drycker – allt smaksatt med lakrits, förstås.

– Lakrits är inte bara gott i konfektyrer, det är också en av världens äldsta smaksättare och passar bra i det mesta. En ringa mängd och du lyfter smaken på maten, lite mera kan ge rätten en framträdande smak, förklarar Martin ”Lakritskungen” Jörgensen.

Sedan några år tillbaka odlar han lakrits på ett fält i Allerum strax utanför staden. Platsen är öppen för besökare och bjuder in alla att komma dit för att se hur det växer samt lära sig massor om lakrits.

– Kanske kommer jag att bli ihågkommen som den personen som för lakrits gjorde vad Jonas Alströmer gjorde för potatis, avslutar Martin ”Lakritskungen” Jörgensen och skrattar.

Firande Lakritskungen
Lakritskungen önskar fira sin högtidsdag tillsammans med andra lakritsälskare. Klockan 15–23 är det öppet hus i butiken på Ängelholmsvägen i Helsingborg. Alla är välkomna att skåla i bubbel eller ta en kopp kaffe med tilltugg och ta del av särskilda jubileumserbjudanden. Dessa finns hela veckan (18–25 mars) i Lakritsfabrikens båda butiker samt i webbshoppen.
Adresser: Ängelholmsvägen 34, Helsingborg; Helsingborgs Central.
Webbshop:
www.scandchoco.se

–––––––––––

Lakritsfabriken lanserades 2011 och är Sveriges första glutenfria premiumlakrits. I dag finns produkterna även i Norge, Danmark, Tyskland, USA, Storbritannien, Finland och Marocko. Sortimentet innehåller inte bara ett brett urval av olika konfektyrer utan även andra lakritsråvaror såsom kryddblandningar, glass, öl med mera. Lakritsfabriken i Ramlösa ägs och distribueras på den svenska marknaden av systerföretaget ScandChoco AB.

ScandChocogrundades år 2005 av Martin Jörgensen och som namnet antyder var det choklad som företaget först fokuserade på. Med tiden utökades sortimentet med andra spännande premium-delikatessprodukter. Martin Jörgensens bakgrund är inom hotell- och restaurangbranschen där han har drivit egna verksamheter, bland annat som vd för Hotel Kullaberg i Mölle.
ScandChoco och Lakritsfabriken ägs av moderbolaget Goda Saker AB. I koncernen i ingår även varumärkena Lakritskungen, Lakritskocken, Mumsisar, Popcornfabriken.

ScandChoco AB, Ängelholmsvägen 34, 254 42 Helsingborg

Mail: info@scandchoco.se Tel:+ 46 (0) 42 29 27 90