Lakritsfabrikens lakritsrotsodling ekocertifieras

Lakritsfabrikens lakritsrotsodling ekocertifieras

Lakritsfabrikens vision har sedan start varit att arbeta så hållbart som möjligt med få och noga utvalda ingredienser. Lakritsrotsodlingen utanför Helsingborg är inget undantag och nu ska även det bli helt ekologiskt.

Under hösten 2019 sattes tusen sticklingar i krukor för att i ett växthus kunna ta sig och slå nya rotskott. Rötterna som använts kommer från helt ekologiska fält.

När vårens värme kom över Helsingborg sattes de utslagna plantorna för hand ut vid odlingen belägen i Allerum, norr om Helsingborg. Lakritsrotsplantaget har nu äntligen börjat slå ut nya skott efter att sommaren gett lite extra värme till odlingen. Rötterna sprider sig med raketfart och om redan fyra år ser Lakritsfabriken att det kan bli dags för den första skörden.

Genom HS certifiering kommer Lakritsrotsplantaget att kontrolleras och certifieras. Efter en treårig kontroll kommer hela lakritsrotsodlingen på åtta hektar att vara helt eko-certifierad.

”Vi fortsätter vår strävan efter att ha fler ekologiska produkter i vårt sortiment. När vi nu startar norra Europas största odling av lakritsrötter så är det såklart också ekologiskt” säger Martin Jörgensen, Grundare och VD för Lakritsfabriken i Ramlösa.

På odlingen utanför Allerum kommer betande får att göda marken helt naturligt och se till att plantorna och rötterna växer i rätt riktning. Lakritsrotsplantaget kommer att växa vilt precis som i Italien. I framtiden kommer exklusiva lakritsråvaror som färska rötter och ekologisk hemkokt rålakrits finnas i Lakritsfabrikens sortiment.

Vid odlingen kommer även olika typer av evenemang och provningar hållas där man på plats kommer att kunna uppleva roten till den trendiga smaksättningen på ett nytt och unikt sätt.

”Vi vill få fler att lära sig mer om lakrits och vad man utöver konfekt kan göra med lakritsroten. Lakritsen har massor av spännande användningsområden och fungerar likväl som krydda och smaksättning i mat som medicin och hälsokost för att må bättre” berättar Elin Perlelin, Event & Marknadsansvarig på Lakritsfabriken i Ramlösa AB.

Om Lakritsfabriken

Sveriges första glutenfria premiumlakrits lanserades av Lakritsfabriken år 2011 och finns inte bara i Sverige utan även i våra nordiska länder samt Tyskland, Schweiz, Spanien, England och USA. Nu nio år senare har sortimentet vuxit och innehåller flera spännande produkter som chokladdoppad lakrits med olika smaksättningar samt lakritsråvaror för matlagning, bakning och desserter. Lakritsfabriken i Ramlösa drivs av Martin Jörgensen, tidigare kock och sommelier, och distribueras på den svenska marknaden av systerföretaget ScandChoco AB.

Om Lakritsfabriken Foundation

Lakritsfabriken kommer under 2,5 år arbeta tillsammans med Hand in Hand för att bekämpa fattigdom med hjälp av entreprenörskap. Odlingen är grunden till projektet där du genom att donera ett bidrag till vår välgörenhet också får ditt namn på en av plantorna. Genom att vi samlar in 70.000 blir vi andelsägare i ett byprojekt i Indien som kommer ge jobb åt flera arbetslösa i byn.

Alla bidrag går oavkortat till Hand in Hand genom Lakritsfabriken Foundation. Genom att köpa en planta räddar du liv. Vi tackar dig för ditt bidrag med ett personligt diplom som tack för ditt bidrag.

För att skicka ditt bidrag swishar du till 123 210 26 55.

ScandChoco AB, Ängelholmsvägen 34, 254 42 Helsingborg

Mail: info@scandchoco.se Tel:+ 46 (0) 42 29 27 90