NY KVALITETSLAKRITS FRÅN RAMLÖSA - Världspremiär för svensk premiumlakrits

NY KVALITETSLAKRITS FRÅN RAMLÖSA - Världspremiär för svensk premiumlakrits

Sveriges första ekologiska och glutenfria Premium Lakrits produceras efter eget recept av Lakritsfabriken i Ramlösa. – Vi använder enbart naturliga ingredienser. Bara det bästa är gott nog för vår Premium Lakrits, säger grundaren och VD:n Martin Jörgensen.

– Många sorters lakrits innehåller härdat fett, gelatin och raffinerat socker för "rätt" smak och konsistens. Det gör inte vår lakrits. Receptet har vi tagit fram själva och alla ingredienser är helt naturliga. Det som gör vår lakrits riktigt unik är att vi dessutom använder rismjöl i stället för vetemjöl, vilket även gör vår Premium Lakrits glutenfri.

UTVECKLING AV SMAKER

Lakritsfabrikens första Premium Lakrits har gjorts med lakritsrot från Iran, men ambitionen är att lansera fler sorter av annat ursprung. Gärna då från Italien och Spanien där det odlats lakritsrot sedan 1200-talet. Lakritsfabriken i Ramlösa lanserar nu både söt och salt Premium Lakrits, och planer finns på att testa nya, spännande smakkombinationer.

DET EGNA RECEPTET

Hur gör man då en Premium Lakrits? Martin Jörgensen berättar:

– Vi blandar rismjöl, lakritsrot (3-6% av innehållet), sirap/rörsocker, anisolja och medicinskt kol till en lakritsdoftande massa under uppvärmning. Lakritsen spritsas sedan ut i stänger som, när de svalnat något, delas i lagom stora munsbitar.

FÖRPACKNINGSDESIGN

Lakritsfabrikens logotyp är en stiliserad symbol för lakritsroten. Förpackningen, som tagits fram av en designbyrå i Malmö, gör lakritsen till en perfekt present. Eller varför inte bjuda lakritsnyfikna vänner på lakritsprovning?

SMAK OCH KONSISTENS

Men hur smakar då lakritsen?

– Vi har jobbat målmedvetet med framtagningen av receptet för att smaken skulle bli välbalanserad. Tydlig, men ändå rik på nyanser. Konsistensen är perfekt – mjuk och lättuggad, och bitarna precis lagom stora. Kort sagt så är

vi väldigt stolta över vår Premium Lakrits. Vi tycker att den är i världsklass,och hoppas och tror att fler ska tycka detsamma!

KURIOSA OM LAKRITS

Lakrits fanns redan år 4000 f.Kr. Då användes lakritsroten som läkemedel i Mellanöstern. Egyptierna lade också lakritsrot i Faraonernas gravar, som "färdkost" vid deras resa till det okända. Den mjuka lakritsen uppfanns av misstag år 1760, när en engelsk apotekare råkade hälla mjöl i lakritsmedikamentet han kokade.

FAKTA OM LAKRITSROTEN

Lakritsroten kommer från örten Glycyrrhiza Glabra. Rötterna ser ut som träpinnar och ska vara minst tre år gamla innan skörd, då de torkas, hackas och mals till ett pulver. Mycket av sötman i lakritsen kommer från glycyrrizinet som finns naturligt i lakritsroten. Det är sötare än socker och har också läkande effekter. Lakritsroten används även i tobak, te, sprit och parfymer.

Lakritsfabriken ställer ut på Lakritsfestivalen 9-10 april i Stockholm.

Välkomna att provsmaka!

Högupplösta pressbilder hittar du på www.mynewsdesk.com/se, sökord "lakritsfabriken".

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Ann-Sofie Malmgren

e-post: annsofie.malmgren@lakritsfabriken.se