Anrikt hotell i Gävle öppnar igen efter omfattande brand

På söndag, den 14 maj, öppnar anrika hotell Grand Central i Gävle igen. Det var i samband med en brand som startade i en intilliggande nattklubb för drygt ett år sedan som hotellet totalförstördes. När det nu öppnar igen ett år senare, är det under det nya namnet Scandic CH. För knappt ett år sedan eldhärjades Scandic Grand Central i Gävle. Hotellet med anor från 1876 totalförstördes och ett av Sveriges mer kända hotell var borta. Sedan dess har ett hårt arbete med att återuppbygga CH, hotellets namn i folkmun (förkortning för Centralhotellet), pågått. "För ett år sedan kändes det ganska hopplöst men nu har vinden vänt och vi ser istället fram emot att få nyinviga CH, ett nygammalt hotell redo att möta nästa sekel," säger Malin Broman, Hotelldirektör på Scandic CH. Samtliga medarbetare som arbetade på hotellet då det brann har under året arbetat på CH’s systerhotell, Scandic Gävle Väst. Nu har alla återvänt till sin ordinarie arbetsplats. När Scandic CH, som hotellet är omdöpt till, öppnar nu på söndag är det en blandning av stilar som möter gästerna. Temagruppen i Uppsala som format inredningen har fokuserat på att förena 70- och 80-tal med 1800-tal. Resultatet är en modern hotellmiljö med en grundton i lågmälda trä-, sten- och textilmaterial, kombinerat med ett starkare uttryck och djärvare kulörer i hotellrummen. Kort fakta om hotellet: Byggår: 1876 Byggherre: J.F. Lindeberg Fastighetsägare: Hotellfastigheter i Gävle HB / Acta Asset Management Hotellets namn genom åren: Hotel Prins Oskar Centralhotellet Grand Central Hotel Reso Grand Central Hotel Provobis Grand Central Hotel Scandic Grand Central Scandic CH Antal rum: 158 (2007: 186) Antal bäddar: 238 Antal våningar: 5 Antal anställda: 30 Malin Broman, Hotelldirektör Scandic CH och Scandic Gävle Väst, tel 0709-73 57 09 Bosse Carlsson, Regiondirektör, Scandic Sverige, tel: 0709-73 55 89 Martina Tengvall, Pressansvarig, Hilton och Scandic Sverige, tel: 0709-73 50 70 Scandic är Nordens ledande hotellkedja med 130 hotell i 10 länder. Vi erbjuder tillgängligt och enkelt resande för alla – från rutinerade affärsresenärer till familjer som reser med barn. Scandic Hotels AB ägs av Hilton International som ingår i Hilton Hotels Corporation. Tillsammans med de övriga varumärkena i Hilton Hotels portfölj, erbjuder vi fler än 2 700 hotell över hela världen. Läs mer på www.scandic-hotels.com

Om Scandic Hotels Sverige
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotels.se

Presstelefon Scandic Sverige