Scandic bästa hotellkedjan på hållbar utveckling

Scandic bästa hotellkedjan på hållbar utveckling

Scandic har återigen röstats fram till den mest hållbara hotellkedjan av de 8 000 svenska konsumenter som deltagit i Sustainable Brands, den årliga undersökningen som rangordnar hur företag arbetar med sitt miljöansvar och sociala ansvarstagande. Totalt inom samtliga branscher hamnar Scandic på plats 19 av 200.

Sustainable Brands är en undersökning där konsumenter får bedöma vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden. Basen i undersökningen är FN:s riktlinjer Global Compact som anger hur företag skall arbeta med miljö-ansvar, för mänskliga rättigheter, bättre arbetsförhållanden och motverkan av korruption. I år har 8 000 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö- och socialt ansvarstagande hos  200 varumärken inom 12 branscher.

- Det känns fantastiskt roligt att få ännu ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete med hållbarhet uppmärksammas och uppskattas av de svenska konsumenterna, säger Inger Mattsson, hållbarhetsansvarig på Scandic. För ett par veckor sedan utsågs dessutom vår handikappambassadör Magnus Berglund till en av de främsta påverkarna inom CSR så vi är mycket stolta.

Scandic började redan 1993 utveckla det som idag är branschens ledande hållbarhetsprogram, vilket innebär att sunda miljömässiga, ekonomiska och sociala aspekter ska genomsyra besluten i den dagliga verksamheten. En del i Scandics hållbarhetsarbete är också att stötta andra initiativ som bidrar till ett hållbart samhälle. Scandics hållbarhetsfond, Scandic Sustainability Fund, belönade 2011 tre olika projekt som på olika sätt bidragit till ett mer hållbart samhälle.

Bakom Sustainable Brands står mediaföretaget IDG i samarbete med undersökningsföretaget Ipsos (f d Synovate). . Målet med undersökningen är att visa vikten av att arbeta mer affärsorienterat med hållbarhetsfrågorna och kommunikationen kring dessa.

För mer information om Scandics hållbarhetsarbete
www.scandichotels.com/betterworld

Inger Mattsson, hållbarhetschef, Scandic, tel +46 709 73 5019
Karin Hellgren, presschef, Scandic Sverige, tel +46 721 70 92 59
e-mail: karin.hellgren@scandichotels.com
Erik Hedén, Affärsområdeschef IDG Research, tel: 0708-65 13 97,
e-mail: erik.heden@idg.se

Mer information om Sustainable Brands 2012
8 000 svenska konsumenter mellan 16 – 79 år ombads svara på hur de uppfattar och bedömer det miljö- och sociala ansvarstagandet hos 200 varumärken inom 12 branscher. Undersökningen genomfördes under sista kvartalet 2011.

Resultat & bilder/logotyp
Ladda ner rankingen och bilder/logotyper på www.sustainablebrands.se

Om Scandic Hotels Sverige
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotels.se

Presstelefon Scandic Sverige