Hur gick Black Friday 2023 ekonomiskt?

SC Styling utvärderar Black Friday 2023

Shoppinghelgen Black Friday har kommit och gått, och dammet har lagt sig. Runt om i världen sitter nu många företagare och utvärderar balansräkningarna. Hur gick egentligen Black Friday 2023? Detsamma gäller för bilstylingföretaget SC Styling i Uppsala, som i år testade något nytt.

På SC Styling har man de senaste veckorna ägnat sig åt Black Friday på olika sätt. Ordrar har packats, nya varor har beställts in och kampanjer har utvärderats. Det sistnämnda är kanske det viktigaste av allt i dessa tider.

- I det här ekonomiska läget gäller det att ha tungan rätt i mun så att man inte låter rabatterna skena i väg, säger marknadsansvarige Daniel Björck.

För första gången valde SC Styling att köra så kallad ”Black Week” – en hel vecka av rabatter i stället för den sedvanliga fredagen tillsammans med helgen och Cyber Monday. Historiskt sett har Black Friday varit logistiskt knepig för företaget. Tidigare har man haft problem med att det skapades ”flaskhalsar” hos lager och kundtjänst när allt kommer på en och samma gång, men i år gick det fortare och mer smärtfritt. Man fick ett bättre flow genom att sprida ut rean under flera dagar.

Det nya konceptet ledde till fler lagda ordrar – så pass många att det överskred det tidigare rekordåret 2022 med god marginal.

- Det känns riktigt bra faktiskt. Vi jobbar hårt med att vara det givna alternativet inom bilstyling, så det är roligt när det också visar sig på pappret. Man får det svart på vitt liksom, säger VD Karl Östlund glatt.

Nu riktar företaget blicken framåt mot julhandeln, och senare mellandagsrean. Och för den som riktigt längtar till julafton, eller som är i behov av julklappstips, så har SC Styling en julkalender med nya rabatter varje dag här.

- Vi lyckades faktiskt riktigt bra med att balansera rabatter och shoppingglädje i år, summerar Daniel Björck nöjt.