UCF 2023 - Sammanfattning, vinnare och nästa års event

UCF 2023 - Sammanfattning, vinnare och nästa års event

Uppsala Car Festival (UCF) 2023 är nu en del av historien. Med imponerande bilar, engagerade besökare och tävlingar som höll alla närvarande på tårna, så är det ingen överraskning att det redan nu surras om nästa års evenemang.

Men vilken bil drog det längsta strået utanför SC Styling? Och vad kan besökarna förvänta sig nästa år?

Trots gråa och regntunga moln kunde hundratals besökare avnjuta en heldag med bilen i fokus utanför SC Stylings huvudkontor i Uppsala i augusti i år. Med SC Styling själva vid rodret lyckades festivalen dra till sig omkring 80 utställningsbilar, en ökning på 15% från förra årets 70, och flera glada besökare. Den stora uppslutningen och entusiasmen visar att evenemanget på kort tid har cementerat sin plats som en av de mest uppskattade bilträffarna i Uppland.

“När man ser tillbaka på UCF 2023 är det svårt att inte känna sig riktigt nöjd och stolt.” säger SC Stylings VD Karl Östlund.

På agendan stod mycket mer än en vanlig bilutställning. Besökarna bjöds på allt från god hemgrillad korv med bröd i kiosken, till medryckande musik. För dem som ville ta en paus från bilarna fanns den alltid lika populära rundvandringen inne i SC-byggnadens mytomspunna lager och korridorer.

Det var dessutom svårt att missa de oslagbara festival-priserna i SC Stylings butik, vilket även det var ett rejält dragplåster.

Eventets absoluta höjdpunkt var tävlingarna, och de eftersträvansvärda priserna. Trots den hårda konkurrensen var det Daniel Janssons Ford Mustang S550 som stal showen, och tog hem både People’s Choice och SC’s Choice.

“Med tanke på det ökande antalet deltagare kanske det kan vara dags att överväga att introducera fler tävlingskategorier nästa år?” säger Karl Östlund fundersamt.

Med UCF 2023 i backspegeln vänds blickarna framåt. Arbete och förberedelser inför UCF 2024 är redan i rullning. Fortsätter den nuvarande trenden så kommer nästa års festival vara större, bättre och mer minnesvärd än någonsin.