Lekfulla former, blommor och sagor våren 2017

Ta ut svängarna med vågade och lekfulla former eller var avslappnat chic i ett par tunna metallbågar. Välj bågar i de ljusa och bleka färger vi ser allt mer av just nu – eller våga sticka ut bland alla pudriga nyanser med till exempel en intensiv fuschia.

Spännvidden i glasögonmodet våren 2017 är stor. Låt bågarna matcha din personlighet!

Stilkategorierna man kan välja mellan är fler än någonsin. Känner du för sofistikerat, artistiskt, trendigt, modernt, ungdomligt, funktionellt, sportigt, klassiskt eller kanske retro?

Glasögon har på senare år gått från att bara korrigera synfel till att bli en het modeaccessoar. Idag är det både enkelt och roligt att uttrycka sin personlighet och stil med ett par nya bågar. Eller varför inte varva mellan olika stilar?

Lekfulla former

SS17 leks det med formerna inom både mode och inredning. Glasögon är inget undantag, berättar Scandinavian Eyewears marknadschef Liza Manestam.

- De yttre linjerna behöver inte följa de inre och såväl sex- som åttakantiga bågar är en trend som kommit för att stanna. Det var just den typen av bågar som vann pris på MIDO-mässan i Milano nu senast.

- Säsongens bågar är utsmyckade men de stora loggornas tid är förbi. Nu används till exempel nitar, tunna metalltrådar och andra dekorativa detaljer för att skapa lekfulla och vackra former. Glasögonen är tunna, nätta och ger ett lätt intryck. Det stora har blivit mindre och det runda mindre runt.

Tydlig blomtrend

I vår blommar det och det är inte bara naturens underverk som står för blomprakten. Trenden, som är tydlig i modevärlden den här säsongen, har hämtat inspiration från bland annat snirkliga tapetmönster à la William Morris klassiker och 1970-talets färgstarka blommor.

Att även glasögonbågar kan blomstra är Skaga SS17 ett bevis på. Scandinavian Eyewears designteam har låtit naturen kliva in i det egna varumärkets nya kollektion Into the fields. Kvistar och knoppar syns i stilistiska skalmar, skiftningar i skogens mossa färgsätter säsongens acetater och bladverk skymtas som vackra detaljer. Bågarna har fått namn som exempelvis Blomknopp, Vitsippa, Videung och Solskimmer.

Sagor som Skaga

Temat på MIDO-mässan i Milano 25-27 februari var ”Live the wonder” och på mässan syntes det att många designers och modehus har kikat in i sagans spännande och vackra värld. Gucci och Alexander McQueen är bara två av många exempel.

Detta märks även i säsongens glasögon. Steget är inte långt från blomtrenden och de lekfulla formerna till spännande sagoväsen.

Scandinavian Eyewear har gjort en egen tolkning genom temat Into the fields, Frontfiguren är en ung kvinna, ljuv som en midsommardröm. Hon vandrar genom gungande råg i skymningen. Känslan är mjuk och varm. Magisk som bara en svensk sommarkväll kan vara.

Kärlek till hantverket

I år handlar det mycket om yrkesstolthet, kvalitet och hantverk. ”Handmade” är ett nyckelord. Arbetskläderna har tagit plats i vårmodet och vi kommer att få se ännu mer av ”workwear” till hösten. Detta speglar av sig även på glasögonen. Allt fler vill ha personliga glasögon, designade för att hålla länge. Man vill att bågarna ska ha skapats av fint material, helst av tillverkare med gedigen kunskap och stor kärlek till hantverket. Vi märker av ett större intresse än tidigare för glasögontillverkarnas story.

- Därför känns det det väldigt bra att företräda ett genuint svenskt företag som gjort glasögon sedan 1948, säger Liza Manestam på Scandinavian Eyewear. Företaget är ledande i Skandinavien inom tillverkning av glasögonbågar.

- Vi designar och utvecklar bågar av högsta kvalitet, med eleganta designlösningar och omsorg om de små detaljerna. Det är precis det som efterfrågas 2017.

• optik
  • marchon