Utställning om Göran Kropps Everest-expedition

Den 16 oktober är det 20 år sedan Göran Kropp (1966-2002) lämnade Yttersta tvärgränd och Skinnarviksberget i Stockholm för att cykla 1100 mil till Nepal och bestiga Mount Everest. I samband med årsdagen lanserar Renata Chlumska, som levde tillsammans med Göran, "Kropp Challenge" - ett äventyr i Göran Kropps fotspår. Fredagen den 16 oktober kan du träffa Renata i vår butik på Sveavägen i Stockholm och även se en mindre fotoutställning med bilder från Görans expedition.

Göran Kropp (1966-2002) var en av en av världens främsta äventyrare och klättrare med en rad Himalaya-bestigningar på meritlistan. 1995/96 genomförde han, den i dag legendariska expeditionen, Sweden-Everest Solo Expedition. Syftet var att av egen kraft ta sig tur och retur till toppen av världens högsta berg. Utan hjälp och support utifrån.

I Kropp Challenge får du möjlighet att följa i Göran Kropps fotspår - i en svensk variant. Äventyret handlar om att på cykel ta sig till Sveriges högsta berg, Kebnekaise, bestiga berget och sedan cykla hem igen.

Renata finns på plats hos Scandinavian Photo för att berätta om expeditionen kl. 10-11 den 16 oktober.

Utställningen från Görans Expedition hänger på Sveavägen 20 den 16-28 oktober.

Renata Chlumska
info@renata.nu