Klövsjö Express provar lyftkraften

Mer än 500 personer mötte upp när den nya skidliften Klövsjö Express hade premier i lördag 1 november. De fick alla åka upp till toppen, där nerfarterna har förbättrats för att ge en så optimal skidupplevelse som möjligt. "Klövsjö Express kommer att ge skidorten ett rejält lyft - äntligen matchar liften våra högklassiga nerfarter" säger Anders Backskog, VD på Hotell Klövsjöfjäll, en av finansiärerna bakom liften.

Liften är 6-sitsig, har en kapacitet på 2200 personer i timmen, en fallhöjd på 335 meter från parkeringen till toppen, en resa som tar 4 minuter och 30 sekunder. "Vi valde färger på liften som matchar backarna - mycket "svart" och "rött" säger Torgny Svensson, platschef för SkiStar AB i Vemdalen.

Klövsjö, Björnrike och Vemdalsskalet har de senare åren varit ett av de snabbaste växande skidsystemen i Sverige, och är nu Sverige's 3e största skidsystem, efter Sälen och Åre. "Vi gynnas med mycket snö varje år, något som våra gäster tydligen uppskattar", säger Anders Backskog. "Man kommer till Klövsjö i första hand för att åka skidor, och då behövs en toppmodern liftanläggning."

Skökanonerna går får fullt, och under optimala förhållanden tar det 4 dygn att lägga tillräckligt med snö för att man kan öppna lifterna. "Vi jobbar på för fullt - vi hoppas att kunna öppna Klövsjö för säsongen om inte så altför länge" säger Torgny Svensson på SkiStar AB.

"För att kunna möta marknadens behov för mer boende, så kommer vi inom 3 månader att påbörja försäljningen av Klövsjö Panorama, exklusiva skidlägenheter i Klövsjö" säger Tor Erik Westvik, VD på Scandinavian Premium Resorts AB, en av finansiärerna bakom Klövsjö Express. ""Ski-in / Ski-out upplevs av många som själva nyckeln till en lyckad skidsemester, och våra lägenheter kommer att ligga mitt i backen", säger Tor Erik vidare.

Några ivriga entusiaster försökte skidorna för första gången denna säsongen, och dagen blev avslutat med den traditionella tipspromenaden, samt middag för 150 gäster på Hotell Klövsjöfjäll. ......och snart kommer vintern......

För mera information, kontakta Tor Erik Westvik, VD, Scandinavian Premium Resorts AB

Klövsjö Panorama är ett nytt område för skidlägenheter i Klövsjö. Klövsjö Panorama presenteras av Scandinavian Premium resorts AB, ett fastighetsbolag inom boende för sport och fritid.

• Företagsinformation

• fjällen