Utan bandvagn ingen vindkraftpark!

När vi tittar på olika alternativ till transport upp på fjället så finns inte så många varianter att välja på förutom bandvagn. Skoter är ett sätt men man sitter oskyddad mot väder och vind. Sen är lastutrymmet kraftigt begränsat så det är egentligen inte ett alternativ. På Sjisjka en av Sveriges största vindkraftparker arbetar bandvagnen TL6 med service och underhåll. Bandvagnens mycket flexibla flak är perfekt då man enkelt kan ställa av flaket på fjället och på så sätt inte låsa upp bandvagnen. På så sätt blir det dessutom mycket lätt att komma åt flaket! Sjisjka ligger i Gällivare kommun, och är en av Sveriges största vindkraftparker. Projektet är ett samarbete mellan Skanska, OX2 och Jämtkraft. Totalt står där 30 vindkraftverk som har kapacitet att försörja 43 000 hushåll per år med el.

Vindkraftparken ligger i väglöst land på fjället Sjisjka. Området ingår också i EUs nätverk för skyddad natur – Natura– vilket har ställt krav på projektets genomförande och hänsyn till den unika miljön.

Projektet ska vara en förebild för hur man kostnadseffektivt och lönsamt skapar förnyelsebar energi i en känslig fjällmiljö. På anläggningen är det 5st tekniker som arbetar med att hålla igång produktionen. Man jobbar 2 och 2, 7 dagar i veckan, från 07 till 18:30 och en tekniker som överlappar. Att läget och klimatet är tufft visar tekniker Anders Häggrots resväg till jobbet! Anders bor numera i närheten av vindkraftparken men från början pendlade han från Kiruna på ett för en sörlänning annorlunda sätt.

– Jag körde först bil i 1,5 mil där jag sedan bytte till skoter och tog en genväg genom terrängen de sista milen. Vilket var praktiskt och bra, förutom då det kan bli lite kallt på morgonen. När det är som kallast är det under -40 grader vilket även för en skoter är i kallaste laget. Det hände att jag fick ta hjälp av bilen och starta den med startkablar (går bra på en 4-taktare) säger Anders!

– Våra huvudsakliga uppgifter är att göra uppgraderingar, service och underhåll. Stor service gör vi en gång per år, där emellan kollar vi att allt är i sin ordning säger Daniel. Fast ibland gör inte utrustningen som det är tänkt och då kan det snabbt ändras från lugnt till full fart!

– Det blir inte så mycket oplanerade stopp då vindkraftverken överlag är mycket driftsäkra, men då det väl blir stopp så har de lust att komma på flera ställen samtidigt och då gäller det var snabb så att stoppen blir så korta som möjligt. Varje minut som ett kraftverk står still kostar stora pengar i leveransbortfall fortsätter Daniel. Då det blir stopp eller är dags för planerad service kommer bandvagnen TL6 från STV till användning då det gäller att få med sig utrustning och delar. De generösa lastutrymmena underlättar vid transport.

– När vi tittar på olika alternativ till transport upp på fjället så finns inte så många varianter att välja på. Skoter är ett sätt men man sitter oskyddad mot väder och vind. Sen är lastutrymmet kraftigt begränsat så det är egentligen inte ett alternativ. TL6:an är både bekväm och rymmer det vi ska ha med oss säger Anders! TL6:an motsvara de hårda kraven och lite till! TL6:an är urstark och har samtidigt ultramodern komfort och ergonomi. Byggd för maximal framkomlighet överallt. Driftsäker och servicevänlig! Detta gör TL6 till ett av världens mest högkvalitativa och effektiva terrängfordon. Den höga prestandan bottnar framförallt i TL6:ans moderna motor. Den stora dragkraften i kombination med den effektiva kraftöverföringen ger en exceptionell framkomlighet oavsett terräng och underlag. Motorns har dessutom en mycket god bränsleekonomi. TL6:ans storlek gör att man transporterar tyngre och större laster än med något annat liknande fordon samtidigt som det låga marktrycket gör att man behåller smidigheten och minimerar påverkan på marken. En egenskap som hade stor betydelse vid valet av TL6:an!

Natura 2000
En viktig punkt som inverkat på beslutet av transportmedel är att vindparken ligger inom Natura 2000. Inom Natura 2000 får man bara köra efter vägarna och inte göra åverkan på naturen vilket gör TL6:an perfekt då den har ett mycket lågt marktryck som inte förstör naturen!

Sen är vägarna inom området inte det vi normalt kallar vägar, utan mer som utmärkta leder, framförallt på vintern då det inte går ploga. Det bistra klimatet är heller inget som påverkar teknikerna nämnvärt då de åker varmt och skönt i bandvagnen.

– Vi ska inte klaga trotts det bitvis mycket kärva klimatet. I bandvagnen är det varmt, tyst och bekvämt! Inte ens till lunch behöver vi åka tillbaka då vi har mikrovågsugn i hytten säger en nöjd Anders! Att jobba som tekniker i Sjisjka är varierat och passar bra om man gillar att lösa problem av alla slag!

– På ett sånt här ställe får man lösa det mesta själv. Allt från skotta fram grinden, laga sånt som gått sönder av vind och snö till avancerade elektronik. Det är ett fritt och mångsidigt jobb i vacker natur där vi bestämmer det mesta själva avslutar Anders!

• vindkraft

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Scandinavian Terrain Vehicles AB är ett helägt dotterbolag till Norrlandsindustrier (publ). För närvarande finns tre företag inom koncernen - Berco Produktion AB, Scandinavian Terrain Vehicles AB och ÅMV Production AB.