Nyhet -

Anna Bauer, Business Director, om sina tankar kring nuläge och framtid på Scandinavian XPO

Hej Anna!

Du är Business Director på Scandinavian XPO, vad innebär det?

-Min roll innefattar att både sälja in affärer och utveckla affären i sin helhet.Med ”att utveckla affären” menar jag att vara den anläggning som tänker utanför boxen, att vara den som är orädd för att testa nya grepp och samtidigt bli så bra i det vi levererar så att vi blir ett naturligt förstahandsval hos våra kunder.

Vad är unikt med Scandinavian XPO?

-Det som skiljer oss ifrån de flesta mötesanläggningar i Stockholmsområdet är att vi är helt nya. Vi har ingen historik vi släpar på eller anpassar oss efter.Våra lokaler är massivt stora och samtidigt mysiga och ombonade. Det är inte en hangar och inte en hotellobby och ändå är det både och.Våra 18 000 kvm är tajta, luftiga, mysiga och spatiösa – allt i ett, hur märkligt det än kan låta.

Hur tänker du kring situationen med anledning av Covid-19?

-Nu, i en helt annorlunda situation än vad jag upplevt i mina 20 år i eventbranschen, så anpassar vi oss väldigt mycket efter våra kunders individuella behov.Covid-19 är ett slag mot samhället i stort och mot mötesbranschen utan dess like. Det vi kan göra för att hjälpa våra kunder att lyfta blicken framåt, och att vågaboka, är genom att ge dem de bästa och tryggaste förutsättningarna.

Sen är vi ödmjuka inför det faktum att våra kunder – ofta eventbyråer – har svårt i det här läget att få besked av slutkunden.

Alla är rädda och ingen vet riktigt var det slutar, eller det som alla hoppas och ser fram emot, faktiskt börjar.

Vi kommer inte slåss med kunderna i force majeure-tolkningar, och efter möten med de tyngsta aktörerna i arenabranschen så känner jag stort förtroende för att våra kollegor väljer att gå samma väg.Vi vill kollektivt hjälpa och vi på Scandinavian XPO tror på långsiktiga kundrelationer, vilket vi kommer att verka för så långt vi bara kan.

Tankar kring framtiden?

-När Covid-19 har lagt sig… Ja vet du, jag tror att vi kommer att vara påverkade under en lång tid. Även om myndighetsrestriktioner släpper land för land så kommer kunder, internationella delegater och så vidare, tveka inför att resa.Man kommer att göra det om det är verkligen nödvändigt. Annars inte. Effekten av det är att mötesbranschens deltagare krymper.

Det i sin tur innebär att vi som anläggningar behöver kunna vara flexibla och kunna växla ner i många fall, eller styra om till nya datum, mindre lokaler osv.

Allt detta kommer så klart påverka budgetar, bokningstrappor med mera och det finns ett antal frågor kopplade till ombokningar/avbokningar just nu, särskilt Force Majeure. Tolkningar av Force Majeure kommer att höra till vår vardag. Mitt viktigaste jobb just nu utöver ombokningar, är att se till att alla våra av- och ombokningsvillkor är vattentäta – både för oss och för kunden.

I alla forum där jag deltar, på den nationella och internationella mötesarenan, så är de flesta överens om att vi värnar eventbyråer och slutkunder, och att det ligger på oss att hjälpa till i det här läget.

Staffan Littmarck

Presskontakt VD Scandinavian XPO 070-344 66 96