Scandinavian Mountains och Sälenfjällen i Almedalen tillsammans med Dalarna

Under Almedalsveckan medverkar Sälenfjällen och Scandinavian Mountains vid seminarier, runda bordssamtal och som paneldeltagare.
Måndag 3/7 kl.14 -15, i Hälsodalen i trädgården bakom St. Hans Café, genomförs seminariet: ”Sverige på efterkälken inom besöksnäringen – varför kör vi inte full fart när alla förutsättningar finns att skapa jobb?” Besöksnäringen får en allt större samhällsekonomisk betydelse och skapar allt fler jobb, året runt. Men har vi hamnat i ett läge, där beslutsfattare saknar kunskap om utvecklingsmöjligheterna inom besöksnäring och destinationsutveckling, görs det tillräckligt och rätt insatser för att skapa förutsättningar? På seminariet kommer Kairos Future att redovisa en jämförelse av hur olika länder arbetar med att stärka turism- och besöksnäringen. I efterföljande paneldebatt deltar bl.a. Maud Olofsson Visita, Britt Bohlin ansvarig utredare kring pågående besöksnäringsutredning, Johanna Danielsson Kairos Future, Anna Hallberg Almi och Charlotte Skott Scandinavian Mountains.

– För Sälenfjällen och Scandinavian Mountains är Almedalen den naturliga arenan att kunna diskutera och lyfta fram viktiga frågor för fortsatt nationell – och internationell besöksnäring som en motor för jobbtillväxt, långsiktiga investeringar, etableringar som skapar möjligheter till att bo, leva och verka på landsbygden, säger Charlotte Skott, Utvecklings- och kommunikationschef, Scandinavian Mountains.

Privata och offentliga aktörer har i regionen Scandinavian Mountains, med Sälen på svenska sidan och Trysil på norska sidan, under flera år arbetat med en tydlig målbild att skapa tillväxt med besöksnäringen som motor. 29 maj 2017 kom beskedet från EU att de godkänner det statliga investeringsstödet på 250 miljoner SEK, för förbättrad tillgänglighet via flyg. För besöksnäringen i Sälenfjällen och hela Scandinavian Mountains- regionen innebär ett ja från EU-kommissionen att den tydliga satsningen på internationell marknad kan ta nästa steg.

www.almedalarna.se hittar ni AlmeDalarnas program. Besök oss i Hälsodalen, trädgården bakom St. Hans Café.

Kom och träffa, eller boka möte med Sälenfjällen och Scandinavian Mountains i Almedalen, 2- 6 juli:
Charlotte Skott, VD Destination Sälenfjällen och Utvecklings- och kommunikationschef Scandinavian Mountains charlotte.skott@scandinavianmountains.se  Mobil + 46 705 66 55 58
www.salenfjallen.se och www.scandinavianmountains.se