Tisdag 10 oktober tas det första spadtaget för framtidens Scandinavian Mountains Airport tillsammans med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg

10 oktober 2017, tas det första spadtaget för framtidens Scandinavian Mountains Airport. På plats finns Närings- och innovationsminister Mikael Damberg som representant för regeringen, Landshövding Ylva Thörn, Dalarnas län, Abbe Ronsten ordförande (S) Region Dalarna, Hans Unander, kommunstyrelsens ordförande (S) Malung-Sälens kommun, Brett Weihart VD Scandinavian Mountains Airport, Mats Årjes VD SkiStar, Fredrik Larsson styrelseordförande Stöten, Gustav Eriksson VD Kläppen och Bo Halvardsson Destinationschef SkiStar Norge.

Scandinavian Mountains Airport är en internationell flygplats som ägs av närmare 30 lokal- regionala privata investerare. 9 privata aktörer står för driftsekonomin. Den totala investeringen för hela etableringen beräknas till 1,1 miljarder sek, varav det statliga investeringsstödet är 250 miljoner sek till flygplatsinfrastruktur.

– Detta är en unik etablering, som ska serva två länder, på gränsen mellan Sverige och Norge. Det är också första gången besöksnäringen är motorn till en infrastruktursatsning, där staten går in med ett investeringsstöd på 250 miljoner för att säkra tillgängligheten och ökade möjligheter till nationell och internationell gästvolym, som i sin tur kommer att generera tillväxt och fler arbetstillfällen, säger Brett Weihart, VD Scandinavian Mountains Airport.

Öppning av Scandinavian Mountains Airport är planerad till hösten 2019.

Media är varmt välkomna att delta under det första spadtaget. Efter spadtaget finns det möjlighet för frågor och fotografering.

Dag och tid: tisdag 10 oktober 2017 klockan 12:45.

Plats: Scandinavian Mountains Airport, f.d. Sälens Flygplats mellan Sälen och Rörbäcksnäs.

Karta:https://www.google.com/maps/place/S%C3%A4lens+Flygplats/@61.1582254,12.8409404,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x4669b6e90a51bead:0xb7003e7bbe467bb!8m2!3d61.1582228!4d12.8431291?hl=sv-SE

Presskontakt: Brett Weihart, VD Scandinavian Mountains Airport AB, +46 766 28 96 94 Brett.weihart@scandinavianmuntains.sewww.scandinavianmountains.se