Gå direkt till innehåll
Thommy Backner invald i Sandahl Foundation och mottagare av hederspriset la Dance.

Thommy Backner får LE PRIX D'HONNEUR POUR L'ENCOURAGEMENT DE LA GASTRONOMIE

Thommy Backner, hôtelier, Hederspriset la Dance och invald ledamot i M Sandahl Foundation.

Thommy växte upp i Helsingborg och fick redan som tolvåring jobb på Kullagårdens Värdshus i Mölle där han fick den rätta känslan för arbetet i kök. Hans mentor var ägaren Bo Alexandersson och han fick också arbeta med skickliga kockar som Bosse Greitz, Ulf Kappen och Claes Philipson.
Efter kockutbildningen 1977 jobbade Thommy på olika restauranger i Helsingborg, efter det flyttade han till Storlien för att kunna arbeta som kock och samtidigt åka skidor. På Storliens Högfjällshotell fick han fint stöd och en ny role model inom turistnäringen genom den legendariske hotelldirektören Reinhold Regi Geijer.
Det blev mycket skidåkning i free style, även på nätterna. Thommy blev semiprofessionell och deltog senare även i världscupen i speedskiing.
32 år senare är han fortfarande kvar i de svenska fjällen. Under finanskrisen på 90-talet blev han tf VD för Sälens Högfjällshotell och fick hitta hemmasnickrade lösningar. 1995 köpte Thommy en del av och fyra år senare hela hotellet. 1999 grundades bolaget Topeja och sedan dess har vi haft Sälen som bas och varit ute och testat olika marknader.
2002 inkorporerades hotellet i Vemdalsskalet och Gammelgården i Sälen och 2003 Sunwing Åre som byggdes om och blev Tott Hotell igen. 2008 var det dags för något nytt. Thommy och Lasse Henningsson diskuterade ett samgående mellan Sälen och Båstad. Förutom Hotell Skansen i Båstad förvärvades Torekov Hotell och sedan byggdes Hotell Riviera Strand. Det blev en stabil foundation under tio år. Fastighetsbolaget Backahill och Lasse köpte ut Båstadhotellen 2017. De två kompanjonerna skildes åt, men umgås fortfarande mycket privat.
Thommy fortsatte bygga ut under pandemin och köpte in sig i Grano i Göteborg, Skäret på Smögen, Stora hotellet i Fjällbacka och Hällsnäs Hotell & Restaurang utanför Mölnlycke. Scandinavian Resorts växer och sträcker sig idag från Båstad till Sälen.

_____________

Jag är mycket stolt och glad att få bli en del av dessa legendarer i Sandahl Foundation
Vive la Dance!

Thommy Backner