Vad är nyckeln till nöjdare nybilsköpare? Autopedia har svaret.

Autopedia är en unik och oberoende tjänst som visar hur nöjda svenska nybilsköpare är med upplevelsen av själva köpet och hur nöjd man är med bilen. I många biltester och olika bilundersökningar är det just bilen som fokus ligger på. Det är självklart en viktig del men en annan betydelsefull del som många gånger missas är hur själva köpet går till. Autopedia kan nu redovisa resultat där över 25 000 nybilsköpare har sagt sitt om hur nöjda de är med
själva köpet.

Det är otroligt spännande att se resultaten som rör återförsäljarna. Hittills har återförsäljaren Jeppssons som finns i Blekinge nöjdast kunder, där över 90 % är mycket nöjda med dem, säger Jan-Inge Isacsson, talesperson för Autopedia. Tittar vi på vad som driver den totala nöjdheten är det tydligt att Jeppssons är outstanding på att ha förståelse för sina kunder. Vi kan se i de öppna kommentarerna från Jeppssons kunder hur de beskriver detta genom t.ex. ”Detta är den fjärde bilen jag har köpt hos Jeppssons i Karlskrona och dessutom av samma försäljare. Vi har upparbetat ett förtroendefullt samarbete. Jag har aldrig blivit lurad på något sätt. Dessutom har servicen på köpta bilar varit oklanderlig från en synnerligen förekommande servicepersonal.”. En kommentar av det här slaget visar att kunden verkligen är mycket nöjd och den kunden kommer med allra största sannolikhet rekommendera Jeppssons till vänner och bekanta, fortsätter Jan-Inge Isacsson.

Autopedia är till skillnad från andra undersökningar inte statisk utan tjänsten lever varje dag genom att resultaten uppdateras med nyinkomna svar. Det gör tjänsten helt unik. Hela syftet med Autopedia är att sporra bilbranschen att bli bättre och få nöjdare kunder. Inom kort kommer även den stora konsumentfunktionen att lanseras, där varje nybilsköpare kan gå in på Autopedia.se och söka fram den bil och återförsäljare som har nöjdast kunder. Varje bilköpare har olika kriterier som de värdesätter som viktigast vid ett bilköp. Med kommande sökfunktion kan nybilsköparna pricka rätt bil och återförsäljare utifrån just sina kriterier.

- Det finns mängder med olika biltester som är gjorda av bilexperter. Autopedia frågar de verkliga experterna, nämligen bilköparna som genomför det stora köpet och som kör bilen i vardagen. De kan verkligen bedöma hur nöjda de faktiskt är med bilen och bilköpet. Min förhoppning är att varje person som står inför ett bilköp ser Autopedia som den självklara sidan att besöka för att få vägledning men jag hoppas också att branschen tar till sig de verkliga experternas bedömning, avslutar Jan-Inge Isacsson, talesperson för Autopedia.