Vad gör svensken på semestern förutom sol och bad?

I sommarvärmen lockar sol och bad men en annan populär semesteraktivitet är också att besöka någon av Sveriges nöjes- eller temaparker. Scandinfo Marketing Research har genom panelföretaget Userneeds nyligen genomfört en webbundersökning som handlar om just nöjes- och temaparker. 500 svenskar i åldern 15-70 år har deltagit i undersökningen. Vi kan konstatera att en hög andel av svenskarna har besökt någon av Sveriges nöjes- och temaparker. Vad gäller aktörerna Liseberg, Gröna Lund, Skansen och Kolmården, har mellan 70 – 85 % av svenska folket någon gång besökt dessa.

När Scandinfo ställde frågan om vilken nöjes- eller temapark man helst skulle vilja spendera sommardag på, oavsett resväg eller vad det skulle kosta, var det Liseberg och Kolmården som högst andel ville besöka. Av de tillfrågade svarade 39 % att de helst besöker Liseberg medan 21 % helst spenderar dagen på Kolmården. I undersökningen fick man också fått svara på vilka nöjes- eller temaparker man förknippar med olika påståenden. Några av påståendena berörde vilka målgrupper som man tycker att nöjes- och temaparkerna bäst stämmer in på. Resultatet visar här att svenska folket tycker att Skansen passar bäst för vuxna, Astrid Lindgrens Värld passar bäst för familjen medan Liseberg är aktören som passar bäst för alla. För mer ingående resultat, läs vidare i listorna nedan.

Lista: Har jag besökt

High Chaparral 4 %

Ölands Djur och Nöjespark 2 %

Furuvik 2 %

Scandinfo är ett av Sveriges ledande marknads-undersökningsföretag inom kundnöjdhet och varumärkesutveckling. Vi fokuserar på att göra lösningar där marknadsinformation blir till konkreta verktyg för att nå uppsatta mål.

Följ oss på Facebook