3 brittiska favoriter

3 brittiska favoriter

Eftermiddagsteets och pubarnas hemland lockar med vackra trädgårdar, hisnande naturupplevelser och myllrande storstadspuls. Från lantliga Englands böljande kullar och pittoreska byar, till Jerseys koloniala charm och upplevelsernas London. Här tipsar vi om tre brittiska favoriter!

Landsbygdsidyll, sjölandskap och anrika städer i Lantliga England

I det mjukt kuperade landskapet ligger typiska byar utspridda. Livsrytmen är lugn och fridfull. Här finns intressant arkitektur och välbevarade korsvirkeshus. Flera idyller, frodigt gröna dalgångar och genuin stämning. På denna landsbygd är avstånden korta mellan människorna och även en tillfällig besökare möter invånarnas naturliga gästvänlighet!

Den grönskande landsbygden domineras av små söta och sömniga byar där landsvägen snirklar sig fram och puben utgör den naturliga träffpunkten för både besökare och bofasta. Vad vore väl ett besök i England utan riktig ale? I Cotswolds charmas vi av de gedigna stenhusen och besöker Stratford-upon-Avon, en engelsk småstad med korsvirkeshus i mjuka färger där ingen mindre än William Shakespeare föddes. Vi får också möjlighet att följa med till Storbritanniens största nationalpark, Lake District. Ett område med grönskande kullar, betande får, charmiga byar och sjöar. Snart når vi Storbritanniens största traditionella grevskap, Yorkshire känt för sina dramatiska hedar, gröna dalar och genuina byar. Huvudorten York känns nästan som ett museibesök med välbevarade byggnader och vindlande gränder. Universitetsstaden Cambridge, hamnstaden Dover och Preston är några av de andra städer vi besöker under denna fantastiska rundresa.

Läs mer om resan här

Prunkade trädgårdar och slott på Jersey

Precis norr om den franska nordkusten hittar vi ön Jersey, som är ett mellanting mellan en del av Storbritannien och ett eget land. Här upplever vi en intressant blandning av franskt och brittiskt på ett sätt vi inte kan hitta någon annanstans i Europa.

I Engelska kanalen, strax utanför den franska kusten, ligger den bedårande paradisön Jersey. Tv-kändisen Bergeracs genuina hemtrakter är ökänd på bara positiva sätt. Jersey är störst bland Kanalöarna och präglas av ett härligt klimat, underbar natur och stor gästvänlighet. På ön finns det gott om vandringsleder, rikt fågelliv och prunkande trädgårdar. Känn sanden mellan tårna på någon av de soldränkta sandstränderna och om värmen tillåter, kanske ett uppfriskande dopp i det blå. Jersey är engelskinspirerat med fransk touch, vilket inte minst maten vittnar om. Ön lyder under brittiska kronan, men står utanför EU. Vi som verkligen vill förgylla vår vistelse får möjlighet att följa med på innehållsrika utflykter runt natursköna Jersey med slottsbesök, sagolika trädgårdar och fascinerande historia i en unik atmosfär.

Shopping och storstadspuls i London

London är en brusande storstad med massor av upplevelser som väntar. Här finns allt du behöver inom kultur, nöje, historia och shopping. Förgyll hela upplevelsen med avkopplande strosande i någon av Londons alla parker eller titta in på en pub innan du ger dig ut i vimlet igen!

Världsmetropolen London har en speciell plats i många svenskars hjärtan. Här finns både den vänliga stämningen och storstadspulsen. Och inte minst ett pärlband av upplevelser! Strosa runt i Hyde Park och njut av vårblommorna, upptäck shoppingutbudet längs den lyxiga shoppinggatan Bond Street eller de små butikerna i trendiga East End. Besök museer och se de senaste musikalerna. I London finns något för alla! Missa inte heller de berömda sevärdheterna som Big Ben och parlamentshuset eller fästningen Tower of London och den kungliga kröningskyrkan Westminster Abbey. Den mäktiga St Paul’s Cathedral är ett annat av Londons välkända landmärken. Vill du uppleva något riktigt brittiskt? Slink in på en ombonad pub för en pint öl eller på en tesalong för afternoon tea. Vi passar även på att besöka den anrika lärdomsstaden Oxford med ett av världens mest välrenommerade universitet.