Julmarknaden i Prag är en favorit hos Ölvemarks Holidays resenärer.

5 tips på magiska julmarknader i Europa

Det börjar lacka mot jul och om drygt en månad slår Europas julmarknader upp portarna för julsugna besökare. Att resa med familj och vänner och tillsammans strosa runt bland julpyntade torg och känna julstämningen på Europas julmarknader är något som blivit tradition för många.

Finns det egentligen något mysigare än en julmarknadsresa? Men vilken ska du välja? Låt dig inspireras av vår guide med 5 olika julmarknadsresor runt om i Europa – alla med 100% julstämning.

Prag – romantiskt och glittrande

Prag är en magisk stad oavsett årstid. Men om vintern blir den tjeckiska huvudstaden om möjligt ännu mer förtrollande när juleljusen sprider sitt skimmer över de praktfulla byggnaderna och medeltida gatorna. Högt ovan floden Moldau ligger borgen med den enorma St Vituskatedralen som avtecknar sin silhuett mot himlen. Den över 650 år gamla Karlsbron visar alltid upp ett vimmel av människor, oavsett årstid. De största och mest välbesökta marknaderna äger rum på Gamla stadens torg och utmed Václavplatsen. Känn doften av nybakta munkar, inhandla julklapparna i de vackert dekorerade bodarna och insup den magiska stämningen när tusentals juleljus glittrar i träden.

Stralsund – traditionsrikt och stämningsfullt

Att besöka Stralsund är som att resa bakåt i tiden. Den vackra och välbevarade hansestaden, som står på Unescos världsarvslista, bjuder på en stämningsfull julmarknad, vackert inramad i romantisk miljö. Härliga dofter av brända mandlar, bratwurst och glühwein sprider sig i luften och i de många bodarna finns allt ifrån lokalt hantverk till glittrande julgransdekorationer och ätbara godsaker. Vid det gamla marknadstorget, Alter Markt, reser sig det välkända rådhuset och tillsammans med de välbevarade borgarhusen bildar de en imponerande kuliss till marknaden.

Läs mer om resan här

Lübeck – marsipan och gemytlig julstämning

Lübeck räknas som norra Tysklands populäraste julmarknadsstad och är full av upplevelser i julens tecken. Under adventstid omvandlas hela Lübecks gamla stadsdel till en enda stor sprudlande marknad. Omkring 200 försäljare erbjuder en mängd julklappsidéer för både stora och små. Kommersen äger bland annat rum vid rådhustorget, i skuggan av den mäktiga Mariakyrkan och det gamla rådhuset. Lika omtyckt är också julmarknaden i närbelägna kyrkan St Petri, där konsthantverkare visar sina alster. Vill du unna dig något riktigt sött hittar du en rad specialiteter som hör julen till hos den berömda marsipantillverkaren Niederegger.

Berlin

När vintermörkret lägger sig lyses Berlin upp av julens alla ljus. I juletid är staden vackrare än någonsin med alla smyckade byggnader och pyntade granar. Stämningen är gemytlig på de många julmarknaderna, var och en med sin speciella prägel. Här kan du välja mellan ett flertal marknader, stora och små, utspridda över innerstaden. En nostalgisk julmarknad i mer traditionell stil hittar du vid Staatsoper utmed Unter den Linden. Både i västra och östra delen finns större julmarknader, i öst  vid Alexanderplatz och i väst vid Kurfürstendamm. Julens dofter är inbjudande och behagliga. Spunnet socker, brända mandlar, fyllda crêpes, söta Lebkuchen och kryddigt glühwein. Framför Rotes Rathaus tronar stadens största julgran och här kan man även ta sig en tur i pariserhjulet.

(c) Thomas Ullrich.

Rostock – medeltid charm och gnistrande karuseller

I juletid är Rostock en stämningsfull upplevelse utöver det vanliga. En av Nordtyskland största och mest uppskattade julmarknader bjuder på äkta julstämning. Gamla stans medeltida promenadstråk Kröpeliner Strasse strålar av juldekorationer och adventsstjärnor. Mellan glittrande karuseller och smyckade köpmannahus med utsirade gavlar står marknadsbodarna vackert pyntade och lockar med smycken, traditionellt träsnideri, leksaker, konsthantverk och mycket annat. Värm dig med en kopp glühwein, kanderade äpplen, brända mandlar eller någon annan läckerhet i den kyliga vinterkvällen och känn hur julen är här.

Se alla julmarknadsresor med Ölvemarks Holiday här