7 anledningar att resa till Indonesien

7 anledningar att resa till Indonesien

Med frodiga paradisöar, vidsträckta stränder, mäktiga vulkaner, regnskog och spännande kultur är Indonesiens övärld en riktig skattkista! Från grönskande Bali till underbara Lombok och tropiska Giliöarna. En av världens mest gåtfulla och andliga platser, genomsyrad av hinduisk filosofi och kultur. Anledningarna att resa hit är många – här listar vi 7 av dem.

1. Paradisön Bali

Vår resa tar sin början på Bali. Denna paradisö bjuder på en frodig grönska, vulkaner och förtrollande sandstränder men också spännande kultur. Förutom allt det vackra anses ön också vara en av världens mest gåtfulla och andliga platser och den genomsyras av hinduisk filosofi och kultur. Vi bor i gemytliga Candi Dasa, en lugn by med vackra utsikter över havet och ett perfekt läge för att utforska ön.

2. Den fantastiska naturen

Gnistrande hav, lummig grönska, terrasserade risfält och milslånga paradisstränder – naturen i Indonesien är fantastisk och varje ö bjuder på nya intryck.

3. Den gästvänliga lokalbefolkningen

I Indonesien välkomnas du av vänliga leenden och en otroligt gästvänlig lokalbefolkning. En sak är säker – här kommer du att känna dig välkomnad vart du än går!

4. Den spännande kulturen

Indonesien är ett stort land som inrymmer många olika kulturer. Vart du än befinner dig i landet finns nya traditioner, danser och musik att uppleva. Den indonesiska kulturen präglas av religion och konst och här finner du de mest vackra detaljerade målningarna, ristningar och skulpturer som smyckar såväl allmänna platser som hem.

5. De paradisiska Giliöarna

Med sitt grunda och klara vatten, färgglada korallrev och tropiska fiskar är Giliörna ett verkligt snorklingsparadis! Den minsta av öarna, Gili Meno, är en av få platser i världen där den sällsynta blå korallen finns.

6. Den oemotståndliga maten

Den indonesiska maten är stark, söt och bjuder på underbara smakkombinationer! På vår resa njuter vi av underbara rätter med doft av cocos, chili och lime, kryddiga grytor, krispigt ris, nudlar och mustig jordnötssås. Här finns en oändlig mängd spännande rätter att testa – några favoriträtter är:

• Nasi Goreng: stekt ris, grönsaker, ägg och kyckling eller räkor i en underbar röra.
  • Satay: kycklingspett marinerat och stekt i BBQ-sås som serveras med jordnötssås.
  • Nasi Campur: en indonesisk version av tapas, med ris och massor av delikatesser.

7. Strandparadiset Sanur

Som avslutning på resan väntar ett par härliga dagar i den lilla orten Sanur på Bali, välkänd för sin avslappnade stämning och lugn. Den palmkantade stranden är långgrund och kantas av ett korallrev – perfekt för snorkling! Längs strandpromenaden finns flera mysiga restauranger och barer att slinka in på när du är sugen på något gott.

Läs mer om resan här!

Avresedatum 2020:

23 januari
20 februari

Flyg från:
Arlanda
Kastrup
Landvetter

Upptäck alla resor med Scandorama Selection

Välj mellan över 20 upplevelserika rundresor till några av världens vackraste platser – alltid med Scandoramaguide.

www.scandoramaselection.se