Följ med Ölvemarks Holiday till de mysigaste julmarknaderna i Europa.

Europas mysigaste julmarknader

Det börjar snart lacka mot jul och vad kan vara mysigare än att inleda vintern med en minisemester fylld med julstämning och glittrande ljus? Följ med Ölvemarks Holiday på en stämningsfull julmarknadsresa och låt dig förtrollas av den magiska julstämningen.

Här guidar vi dig till några av de mysigaste julmarknaderna runtom i Europa – från myllrande storstäder till idylliska småstadspärlor.

Hitta julstämningen i Europa

I träden skimrar hundratusentals juleljus och från gathörnen hörs stämningsfulla toner. I de vackert pyntade marknadsstånden och bodarna ryms allt ifrån smakrika delikatesser till hembakat julgodis och julpynt. Känn julmyset och strosa genom vackert dekorerade gågator och torg. Värm dig med en kopp varm choklad eller kryddigt Glühwein i den krispiga luften.

Varje julmarknad har sin charm men oavsett vilken du väljer kan vi garantera en sak – du kommer att komma hem med 100% julstämning i bagaget.

Hamburg – magisk julstämning i hamnstaden

I juletid glittrar de upplysta fasaderna i Alstersjöarnas spegelblanka vatten och en förtrollande atmosfär sänker sig över Hamburg. Den största julmarknaden äger rum runt den gamla stadskärnan. Här har storstaden förvandlats till en gemytlig småstadsidyll som skimrar av julens ljus och dekorationer. Intrycken är många och dofterna lockande – av mandel, kanderade äpplen, spunnet socker och värmande glühwein. I de många marknadsbodarna kan du botanisera bland hantverk med tradition och känsla från hela Tyskland. Njut av folklivet, det stora utbudet och den festliga julstämningen!

Prag – romantiskt och fridfullt

Prag är en magisk stad oavsett årstid. Men kanske lockar vintern och julen fram det allra bästa i denna romantiska storstad med de praktfulla byggnaderna som skapar en fridfull atmosfär. Den tjeckiska huvudstaden är ett perfekt resmål för dig som vill kombinera god mat och dryck med shopping och fascinerande historia. De största och mest välbesökta marknaderna äger rum på Gamla stadens torg och utmed Václavplatsen. Känn doften av nybakta munkar, inhandla julklapparna i de vackert dekorerade bodarna och insup den magiska stämningen när tusentals juleljus glittrar i träden.

Celle – sagostämning bland de medeltida gränderna

Den charmiga korsvirkesidyllen Celle är ett underbart resmål att besöka under advent. Den idylliska julmarknaden på det vackra torget bjuder på mer än 80 små träbodar och i mitten av torget tronar julgranen som sprider ett magiskt sken när mörkret sänker sig över staden. De välbevarade korsvirkeshusen, hertigslottet och det vackra rådhuset ger en känsla av att man befinner sig i en saga. Här infinner sig julstämningen genast och du riktigt känner att julen närmar sig!

Odense – danskt hygge när det är som bäst

Den tusenåriga danska staden Odense är fylld av historia och danskt hygge. Stadens julmarknad, döpt efter stadens mest kände person, H.C. Andersen bjuder på underbar julstämning, vackert hantverk och lokala delikatesser. Låt dig förtrollas av dofterna, smakerna och den magiska julstämningen!

Tallinn – julmys i den gamla hansastaden

Upplev en julmarknad som den var förr i tiden! Den välbevarade gamla hansastaden visar upp en julmarknad som hämtad från en svunnen tid! Tallinn i juletid är som hämtat ur en julsaga. Det medeltida Rådhustorget i Gamla stan ger en förtrollande inramning och i de små gränderna råder en romantisk stämning när juleljusen lyser upp vinterkvällen. På den gammaldags julmarknaden hittar du hantverksprodukter av hög kvalitet som ylletröjor och handstöpta ljus, juldekorationer och mycket annat.

Berlin – gemytligt och glittrande

När vintermörkret lägger sig lyses Berlin upp av julens alla ljus. I juletid är staden vackrare än någonsin med alla smyckade byggnader och pyntade granar. Stämningen är gemytlig på de många julmarknaderna, var och en med sin speciella prägel. Julens dofter är inbjudande och behagliga. Spunnet socker, brända mandlar, fyllda crêpes, söta Lebkuchen och kryddigt glühwein. Marknadsstånden finns i både gamla Östberlin, vid Alexanderplatz, längs med Unter den Linden och i stadens västra delar, bland annat kring slottet Charlottenburg.Kanske är det julmarknaden på Gendarmenmarkt som är den allra trevligaste. Eller är det den ute i Spandau…?

Här kan du läsa mer om våra julmarknadsresor >>