Prova på populära Portugal!

Prova på populära Portugal!

Portugal runt - ett eldorado för upptäcktsresande

Följ med på en rundresa till västra Europas minst utforskade land och njut av ljuvliga dagar på Algarvekusten, huvudstaden Lissabon och historiska pärlor som Porto och Óbidos. En resa full av romantiska miljöer, utsökta viner, stiliga gamla caféer och barer, portvin och fado.

Dag 1, lördag: Smäktande Algarvekusten

Vi tar flyget till Portugals sydspets, Faro, och beger oss till uppskattade Hotel Eva, med fantastiskt läge vid marinan, där din Scandoramaguide hälsar dig välkommen.

Dag 2, söndag: Anrika Coimbra

Resan första stopp blir anrika Coimbra som var Portugals huvudstad för 800 år sedan. Här finns ett av Europas äldsta universitet. Vi tar en promenad i den magnifikt belägna staden innan vi reser vidare till Porto.

Dag 3-4, måndag - tisdag: Portvin & fado

Det berömda portvinets vagga finns bland vingårdarna vid Douroflodens över dalgångar. I Porto kan du skåla i vinet med samma namn och njuta av de färgglada husen och vindlande gränderna som kännetecknar stadens gamla kvarter. Följ med på en kryssning genom den vackra Dourodalen – glid sakta fram genom den orörda naturen, njut av storslagna naturscenerier med vinodlingarna som klättrar över sluttningarna.

Dag 5, onsdag: Sagolika Óbidos

I Óbidos, rosornas och bougainvilleornas stad känner du dig som i en saga! Staden som ligger uppe på en hög kulle är omgiven av ståtliga tinnar och torn och var en bröllopsgåva från kung Dionysius till hans maka Isabella av Aragonien.

Dag 6, torsdag: Förtjusande Lissabon

Härliga grönområden, romantiska miljöer, många sevärdheter och shopping väntar dig i huvudstaden Lissabon. Portugals populära metropol känns lagom stor, med lite småstadskänsla, för att vara huvudstad. Upptäck staden på det mest klassiska sättet, med spårvagn. De historiska vagnarna tar dig upp och ner genom trånga gator och gränder.

I den mysiga stadsdelen Bélem finns flera av de mest kända sevärdheterna som Torre de Belém, vakttornet från 1500-talet som blivit Lissabons symbol. Slå dig ner på det berömda caféet och prova Portugals mest populära bakelse – Bélemkakan, ett bakverk som serverats här sedan 1837.

Dag 7, fredag: Unescopärlan Évora

Efter den välsmakande portugisiska frukosten lämnar vi huvudstaden och beger oss till Faro. På vägen dit gör vi ett uppehåll i den ringmursomgärdade pärlan Évora. Vi bjuder på en liten stadspromenad i staden och beundrar bland annat det romerska templet från 100-talet e Kr. Hela innerstaden är uppsatt på Unescos världsarvslista.

Därefter åker vi söderöver förbi vinstockar, korkekar och olivträd innan vi återser Algarves pittoreska huvudort Faro.

Dag 8, lördag: Obrigado e adeus

Med underbara minnen och nya vänner har det blivit dags att säga tack och adjö, obrigado e adeus. Vi beger oss till flygplatsen där vårt flygplan väntar för att ta oss hem igen.

Läs mer om resan här