Så firas julen runt om i Europa - tips på underbara julhelgsresor!

Så firas julen runt om i Europa - tips på underbara julhelgsresor!

I Sverige är vi vana vid köttbullar, Kalle, knäck och dans runt julgranen. Men hur ser julfirandet ut i andra länder? Här listar vi några av julens alla härliga traditioner runt om i Europa.

Skottland
Nollaig chridheil huibh kan vara en bra fras att lära dig om du vill önska God Jul på gaeliska i Skottland. Här är julen precis så mysig som man kan föreställa sig med toner från säckpipor, muntra skratt och whisky i glasen. Det skotska ordet för jul är ”yule” och till julen bakas ett speciellt flätat Yule-bröd. Musik, festligheter och såklart den goda maten står i fokus. Till julmiddag serveras kalkon, rökt lax, rostad potatis, morötter, brysselkål och flera olika såser. Tycker du om desserter har du hamnat helt rätt! Vad sägs om en traditionell Christmas Pudding eller Clootie Pudding med torkade bär?

Ljus och eld spelar en stor roll i Skottlands jultraditioner. I vissa delar av Skottland dansar man runt stora eldar på juldagen och i en del hem brinner den öppna brasan dygnet runt för att enligt sägnen hålla de onda andarna borta.

Polen
I Polen är julbordet oftast dukat i vitt och man ställer alltid fram en extra tallrik om man skulle få oväntat besök. Med andra ord är gästfriheten i Polen stor och på julafton får ingen vara ensam. På julbordet dukas en buffé av olika rätter upp - surkål, rödbetssoppa, piroger och fiskrätter är måsten på det polska julbordet. Ofta serveras även olika former av dumplings och piroger. Till efterrätt hör en rulltårta med vallmofrön och polska mjuka pepparkakor till några av favoriterna. När den första stjärnan blir synlig på himlen är det dags för julklappsöppning. Wesołych Świąt!

Tyskland
Tyskarna älskar julmarknader och flera av världens äldsta och största julmarknader hittar du här. På de traditionsrika marknaderna samlas vänner och familjer och kommer i julstämning bland vackert pyntade torg och julbodar. Redan den 6:e december kommer Sankt Nikolaus på sin åsna med en första present som lämnas i en sko som ställts fram utanför dörren. Den stora julklappsutdelningen sker på julaftonskvällen när jultomten kommer på besök. Har man tur kanske även ängeln ”Das Christkind” kikar förbi med en korg full av presenter. På julbordet serveras grillad gås, anka eller kalkon, även potatis och korvar finns med. När det kommer till bakverk är ”stolle” med russin en favorit och såklart sötsaker som nougat och nötter. Frohe Weihnachten!

Drömmer du om att få fira julen utomlands och prova på nya traditioner i en avkopplande miljö? Låt oss rå om dig i jul och följ med på våra uppskattade julhelgsresor. Hos oss hittar du mysiga julhelgsresor till Skottland, Lübeck, Berlin och slott i Polen! Stämningsfulla dagar med härlig gemenskap och trevliga utflykter väntar. Slå dig ner vid dukade bord och njut av att allt blir dig serverat. Insup den mysiga atmosfären bland vackert dekorerade gator och torg och prova på lokala jultraditioner.

Varmt välkommen med!

Se alla julhelgsresor här!