Sätt guldkant på din resa - 5 oförglömliga utflykter!

Sätt guldkant på din resa - 5 oförglömliga utflykter!

Vi är otroligt stolta över våra utflykter. De är lite som pricken över i:et eller grädden på moset, – ja du förstår, våra utflykter sätter helt enkelt extra guldkant på resan! I vårt utflyktsprogram hittar du allt från innehållsrika stadsrundturer och underbara middagar till hisnande naturupplevelser. Med på utflykten är alltid vår kunniga och engagerade reseledare som ger dig inblick i resmålets lokala specialiteter och klassiska sevärdheter. Du får helt enkelt se, smaka på och ta del av nya spännande saker som ger dig minnen för livet. Här tipsar vi om 5 utflykter med Ölvemarks Holiday som sätter extra guldkant på din resa:

Cinque Terre med båt på resan Toscana med Ligurien

Vi beger oss gemensamt till hamnen i La Spezia och stiger ombord på en båt. Från havet har vi en enstående utsikt över de fem numera klassiska fiskebyarna som klänger sig fast på branta bergmassiv och tillsammans utgör världsarvet Cinque Terre. Den klippiga kustlinjen har gjort dem svårtillgängliga och än i dag saknas en sammanlänkande bilväg. Under dagen gör vi ett par strandhugg och bekantar oss ytterligare med några av byarna innan vi åter tar båten tillbaka till La Spezia.

Tryffel, La Morra och Barolo på resorna Italiensk Vinresa och Piemonte

I skogarna utanför Alba får vi följa med på tryffeljakt med förare och hund och dessutom prova på olika delikatesser där tryffel används på ett fantasifullt sätt. Denna säregna underjordiska svamp är ett exklusivt inslag i den lokala matlagningen. På de kalkrika jordarna söder om floden Tanaro trivs druvan nebbiolo som allra bäst och det är bara här som det kraftfulla vinet barolo får tillverkas. Förutom bedårande utsikt från La Morra, en av vinbyarna i området, bjuder eftermiddagen på besök hos en vingård. Vi får reda på både hur framställningen går till och hur vinet smakar.

Elisabeth Castle på Jersey

Vi besöker det välkända slottet som skyddat Jersey i över 300 år. Den påtagliga tidvattenskillnaden gör att slottet understundom upplevs ligga ute i havet. Vi möts av en mycket välbevarad byggnad som levandegör Jerseys spännande historia på ett dramatiskt sätt. Vidare tar vi oss till Jerseys näst största stad Saint Aubin, vackert och skyddat belägen i bukten längs öns sydkust.

Route du vin på resan Alsace med Colmar

Vinets väg, Route du Vin, slingrar sig utmed bergsluttningarna och visar upp ett pärlband av små trevliga franska byar. Vi färdas över bördiga slätter, förbi vinsluttningar och stolta slott. Vi besöker det romantiska Riquewihr, Alsaces ljuvligaste by och charmiga Ribeauvillé, där kända sorter som riesling och gewurztraminer odlas. På en trevlig vingård avsmakar vi Alsaces viner. När vi sedan fortsätter genom det vackra landskapet är det lätt att förstå varför tyskar och fransmän slagits om Alsace i århundraden.

Flottfärd på Moldau på resan Slott och öl i Tjeckien

I närheten av Ceske Budejovice ligger den i Tjeckien efter Prag mest välbesökta plats, Cesky Krumlov. Staden är som hämtad ur en saga. Slottet, ett av Europas största, reser sig mäktigt på en klippa ovanför den övriga stadsbebyggelsen. Genom Cesky Krumlov slingrar sig floden Moldau och vi stiger ombord på en flotte för att även se staden från en annan sida. Efter flottfärden får vi gott om tid på oss att upptäcka staden på egen hand. Kanske ett besök i slottet lockar?