Fler väljer klimatsmarta bussresor på semestern – slår tåget med råge

Fler väljer klimatsmarta bussresor på semestern – slår tåget med råge

Januari betyder högsäsong i resebranschen. Det är nu det är som högst tryck på bokningarna och många gör upp årets semesterplaner. Hos Scandorama och Ölvemarks Holiday märks en tydlig trend: det klimatsmarta bussresandet fortsätter att öka.

En lång och grå vinter väcker längtan efter semester och det är nu många bokar in vårens weekendresa till Holland eller sommarens rundresa till Italien. Telefonerna går på högvarv inne på Scandoramas och Ölvemarks Holidays gemensamma kontor på Öresundsterminalen, strax utanför Malmö. Bland resorna som fått flest bokningar märks en tydlig trend – fler och fler väljer klimatsmarta bussresor.

– Fler och fler upptäcker bussens fördelar. Med bussen reser du bekvämt, socialt och klimatsmart, till skillnad mot tåget som är ganska krångligt att boka och inte alls lika bra för miljön om du vill uppleva Europa. Våra bussar är i den högsta miljöklassen och körs på det fossilfria och förnybara drivmedlet HVO. Dessutom upplever vi så mycket med våra fantastiska guider, säger Jeanette Larsson, marknadsansvarig hos Scandorama och Ölvemarks Holiday.

Klimatsmarta turistbussar slår tåget med råge

Miljödebatten har väckt intresset för det klimatsmarta resandet, men vad många inte känner till är att bussen är det mest klimatsmarta alternativet, framförallt om du ska resa ut i Europa.

– Bussar som drivs på HVO, vilket är mycket vanligt i Sverige, släpper ut 4 gram koldioxid per personkilometer. Det slår med råge tåg i Sverige som i genomsnitt släpper ut 10 gram CO2 per personkilometer. För resor ut i Europa ligger utsläppen från tåget ännu högre – i genomsnitt 45 gram CO2 per personkilometer, säger Oscar Sundås från Sveriges Bussföretag.

Han fortsätter:

– 90 procent av busstrafiken i Sverige idag körs på hållbara drivmedel. Dessutom är bränsleförbrukningen för de allra nyaste turistbussarna mycket låg – 1,8 liter per mil, vilket gör förbrukningen per resenär extremt låg eftersom beläggningsgraden i bussarna är hög, oftast 70 – 80 procent.

Ölvemarks Holidays & Scandoramas klimatsmarta bussar

• Euro 6-klassade bussar
  • HVO som drivmedel i största möjliga mån
  • Fordonstvättar utrustade med den senaste tekniken och tvättmedel som uppfyller Kemikaliesvepets miljökrav
  • Kontinuerlig utbildning av förarna i eco-driving och hållbarhet

Källor:

Sveriges Bussföretag ”Frågor och svar – Turistbussens klimatpåverkan”

Sveriges Kommuner och Landsting ”Miljöarbetet i regionerna 2019”

Som en av Sveriges största researrangörer av guidade buss- och flygresor erbjuder Scandorama och Ölvemarks Holiday tillsammans ett mycket stort utbud av resor - vinresor, rundresor, weekendresor, flodkryssningar, storstadsresor, långresor samt jul- och nyårsresor. 2020 erbjuder vi tillsammans över 150 olika resor till spännande destinationer inom Europa, såväl som exotiska resmål som Kuba, Sydafrika och Sri Lanka. Vår Grupp, Konferens & Event-avdelning skräddarsyr dessutom gruppresor till föreningar och företag – oavsett om det är inom Sverige, Europa eller någon annan plats i världen.

Vi har arrangerat guidade resor i 40 respektive 36 år och konceptet är nu liksom då - flexibla resepaket där du själv kan skräddarsy din resa genom våra olika utflyktsalternativ.