Halloweenresa till Draculas rike – Scandorama lanserar skrämmande nyhet

Halloweenresa till Draculas rike – Scandorama lanserar skrämmande nyhet

Djupa skogar, gotiska kyrkor, Draculas slott och kusliga begravningsmuseer är några av upplevelserna som väntar på Scandoramas unika rundresa ”Halloween i Transsylvanien”. En skrämmande nyhet som visat sig vara rysligt populär!

Drömmer du om en skrämmande resa med scener som tagna ur en skräckfilm? Då är Scandoramas nya rundresa i Draculas hemland kanske något för dig. Resan tar sin början i Ungerns huvudstad Budapest för att sedan utforska Transsylvaniens mest hårresande höjdpunkter som Draculas slott, underjordiska grottor och underliga kyrkogårdar. Rumäniens pampiga huvudstad Bukarest blir slutstopp för resan.

Reseproducenten Marco Hecimovic som skapat den unika resan berättar:

– Jag är väldigt förtjust i Transsylvanien som region. Här finns vackra berg, mysiga småstäder och intressanta sevärdheter. Dessutom får vi med metropolerna Budapest och Bukarest! Hösten är en fin årstid med skiftande färger i naturen och att då kunna kombinera det med ett specifikt tema är något jag tror att många uppskattar och vill uppleva. Transsylvanien har många spännande sevärdheter som passar extra bra under Halloween – både ​Draculas slott och den ​lyckliga kyrkogården är som gjorda för denna resa! En annan höjdpunkt är ​Salina Turda, saltgruvan under jord som nu även fungerar som nöjesfält. Det är en väldigt annorlunda upplevelse!

Bor i Draculas hemstad

Sighişoara är framför allt känd som födelsestad åt Vlad III Dracul, även kallad Dracula. I denna mytomspunna stad spenderas tre av resans nätter. Här föddes och verkade den rumänske fursten, som framför allt gjorde sig känd som en av sin tids mest blodtörstige män. Detta ledde till att författaren Bram Stoker använde honom som inspiration för sin välkända roman Dracula. Men resan är inte bara fylld av läskigheter utan även flera vackra naturupplevelser i höstlandskapet. En av höjdpunkterna är ångtågsfärden genom Vaserdalen – de högra Karpaterna kan ibland vara näst intill otillgängliga men med hjälp av ett ånglok väntar vackra vyer över berg och bäckar.

– Fler och fler resenärer vill ha något unikt på sin resa. Ett minne man kommer komma ihåg lång tid framöver och som man kan berätta för sina nära och kära om. Från första sekund var resan populär – redan efter 50 minuter hade första personen bokat, säger Marco Hecimovic, reseproducent hos Scandorama.

För dig som missade chansen att boka resan i år finns eventuellt en ny chans nästa år:

– Denna resa såldes som ​”Månadens Resa”, vårt koncept med unika resor med enbart en avgång. Men redan nu har vi fått frågan från flera resenärer som inte hann boka i år om vi kommer ha den även nästa år, så det är inte en omöjlighet att det blir en till resa nästa år!

Läs mer om resan och se hela programmet här: www.scandorama.se/halloween-i-transsylvanien