Scania säljer fastigheten i Falun

Scania säljer fastigheten i Falun till fastighetsbolaget Möller & Partners AB. Målsättningen för den nya ägaren är att skaffa nya hyresgäster i takt med att Scania flyttar sin verksamhet till Södertälje. Diskussioner pågår redan med ett antal externa hyresgäster. – Försäljningen är ett led i vårt arbete med att skaffa ersättningsverksamhet till Falun när axeltillverkningen flyttas till Södertälje, säger Scanias platschef i Falun Anders Williamsson. Scanias försäljning av fastigheten har skett i nära samarbete med Falu kommun. – Med Möller & Partners har vi funnit en fastighetsägare som aktivt kommer att arbeta för att finna nya hyresgäster och skapa arbetstillfällen, säger kommunens näringslivschef Hans Ahlin. För Möller & Partners ligger affären helt i linje med företagets utveckling. – Förvärvet av Scanias fastighet i Falun ger oss möjlighet att expandera vår verksamhet i en kommun där vi ser en god tillväxt och där vi redan är väl etablerade med ett fastighetsbestånd, säger VD Peter Möller När försäljningen av fastigheten nu är avslutad fortsätter Scania och kommunen arbetet med att hitta fler företag som vill ta över delar av produktionen i Falun. – Förhandlingarna med de två i företag inom bearbetningsindustrin som vi skrivit avsiktsförklaringar med fortlöper, säger Anders Williamsson. Vi diskuterar nu mer i detalj förutsättningarna för ett övertagande. Inledningsvis beräknas dessa verksamheter, som också blir hyresgäster till Möller & Partners, sysselsätta cirka 150 personer. För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, Scania, tel 08 553 895 10 eller Peter Möller, Möller & Partners AB, tel 070 652 09 75. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 30 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2005 uppgick faktureringen till 63,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 4,7 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com

• Dalarna