Gå direkt till innehåll
Grease-appen från Schaeffler bestämmer den ideala smörjmedelstypen, smörjmedelsmängden, fettets livslängd och eftersmörjningsintervall för smörjning och eftersmörjning av rullningslager. Foto: Schaeffler

Schaefflers Grease-app: Effektivare och mer hållbar smörjning av rullningslager

• Grease-appen är en användarvänlig app för komplexa frågor som rör smörjning av rullningslager
  • Appen bestämmer den ideala smörjmedelstypen, smörjmedelsmängden, fettets livslängd och eftersmörjningsintervall för varje lagertyp
  • Det bidrar till mer hållbar maskindrift: Undersmörjning eller översmörjning förhindras och risken för ett tidigt lagerhaveri minskar

Arlandastad | 11 april 2023 | Upp till 80 procent av alla tidiga lagerhaverier orsakas av felaktig smörjning. Det är här Grease-appen från fordons- och industrileverantören Schaeffler kommer in i bilden. Den kan avgöra den ideala smörjmedelstypen, smörjmedelsmängden, fettets livslängd och eftersmörjningsintervaller. Programvaran bygger på data från det interna beräkningsverktyget Bearinx. På så sätt kan undersmörjning eller översmörjning och risk för tidiga lagerhaverier förhindras. Appen ger också riktlinjer för val av lämpliga smörjmedel från Arcanol-sortimentet. I kombination med de automatiska smörjapparaterna från CONCEPT-serien, intelligenta OPTIME-smörjare och Arcanol-smörjmedel, erbjuder Schaeffler ett perfekt koordinerat system för hållbar smörjning av rullningslager.

Användning av Grease-appen
Appen finns tillgänglig utan kostnad i ett webbaserat format eller för nedladdning i vanliga appbutiker. När driftsförhållandena som belastningar, hastigheter och miljöpåverkan har matats in i appen kommer lämpliga Arcanol-fettyper, fettets livslängd, eftersmörjningsintervall och den smörjmedelsmängd som krävs för initial smörjning och eftersmörjning av rullningslager av användaren beräknas och visas. Den ideala mängden smörjmedel beräknas med hänsyn till respektive rullningslagerspecifikation. Till exempel beaktas de olika inre geometrierna hos rullningslagren.

Appen ger även visuell och textbaserad information om hur man optimalt justerar smörjmedel från Schaefflers OPTIME- och CONCEPT-serier.

Arcanol-smörjmedel är en del av Schaeffler Lifetime Solutions-portfolio som erbjuder ett omfattande utbud av produkter, tjänster och lösningar för industriellt underhåll och är utformade för att hjälpa underhållspersonal under en maskins hela livslängd.

"Grease-appen är ett mycket användbart verktyg för maskinoperatörer och underhållschefer. Vi är stolta över att kunna erbjuda detta enkla och kostnadsfria verktyg eftersom det kan styra den ideala smörjmedelstypen, smörjmedelsmängden, fettlivslängden och eftersmörjningsintervallen för varje lagertyp och därmed bidra till en mer hållbar maskindrift”, säger Erik Askensjö, VD på Schaeffler Nordic & Baltic.

Grease-appen finns också integrerad i Schaefflers interaktiva e-katalog Medias för att säkerställa sömlös leverans av all relevant information till kunden.

Arcanol-smörjmedel från Schaeffler optimerar livslängden för rullningslager och linjärsystem och har visat sig effektiva i många decennier. Foto Schaeffler

Kategorier

Schaeffler Group är en globalt verksam leverantör till fordons- och tillverkningsindustrin och har i mer än 75 år tillhört pionjärerna med banbrytande uppfinningar och utvecklingsarbete inom rörelseteknik och mobilitet. Med sina innovativa tekniska lösningar, produkter och tjänster inom CO₂-effektiv drivning, elmobilitet, Industri 4.0, digitalisering och förnybar energi utgör Schaeffler en tillförlitlig partner för företag som vill göra rörelseteknik och mobilitet effektivare, intelligentare och hållbarare. Schaefflergruppen levererar precisionskomponenter och system för drivlinor och chassin liksom rullningslager- och glidlagerlösningar för ett stort antal industriella applikationer. Under 2022 kunde företagsgruppen redovisa en omsättning på 15,8 miljarder Euro och är med sina cirka 83 000 medarbetare ett av världens största familjeägda företag. Med fler än 1 800 patentansökningar 2021 var Schaeffler enligt tyska patent- och registreringsverket DPMA det fjärde mest innovativa företaget i Tyskland.

Presskontakt Manager Communication, Branding and Marketing Nordic and Baltic

Schaeffler Group har drivit fram banbrytande uppfinningar och utvecklingar inom området rörelseteknologi i över 75 år. Med innovativa teknologier, produkter och tjänster inom elektrisk mobilitet, CO₂-effektiv drivning, chassilösningar, Industri 4.0, digitalisering och förnybar energi är företaget en pålitlig partner för att göra rörelse mer effektiv, intelligent och hållbar – under hela livscykeln. Rörelseteknikföretaget tillverkar högprecisionskomponenter och system för drivlinor och chassiapplikationer samt rullnings- och glidlagerlösningar till ett stort antal industriella applikationer. Schaeffler-gruppen omsatte 16,3 miljarder EUR 2023. Med cirka 83 400 anställda är Schaeffler-gruppen ett av världens största familjeägda företag och ett av Tysklands mest innovativa företag.

Schaeffler Nordic
Charles Gata 10