Fastighetsbolaget Galären först ut med uppkopplade laddstolpar från Schneider Electric

Solna, 1 april 2020

Marknaden för elbilar växer snabbt och en fungerande infrastruktur blir allt viktigare. Fastighetsbolaget Galären ville skapa ett framtidssäkrat garage i det miljöcertifierade nyproduktionsprojektet med 127 bostäder, Coop-butik, konferens- och rekreationsvåning, kontorslokaler och 100 parkeringar under mark i kvarteret Hägern i Luleå. Projektet innehåller en initial kapacitet för 30 elbilar med möjlighet till fler vid behov. Nu finns den största laddstationen med uppkopplade EVLink laddboxar från Schneider Electric på plats.

Antalet laddningsbara bilar i Sverige har ökat med 40 procent det senaste året och i takt med denna utveckling växer behovet av väl fungerande laddinfrastruktur. Detta har Luleå-baserade fastighetsbolaget Galären tagit fasta på och har nu ett garage där 32 bilar kan ladda samtidigt – med kapacitet för fler.

– Jag är glad att vi direkt tog beslut om att kapaciteten skulle kunna anpassas efter behov. Det handlar både om antalet laddboxar, att anpassa laddningen till varje bil efter behov och att vara förberedd för att kunna ladda framtidens elbilar eller elhybrider, säger Tobias Johansson, projektledare och elansvarig på Galären.

Kanalskena för eldistribution ersätter kablar

Installationen bygger på Canalis kanalskena för eldistribution från Schneider Electric, med påkopplade laddboxar. Istället för att dra kabel till varje laddbox behövs endast en kort kabel från en uttagslåda på skenan. Det underlättar installation av nya laddstationer när behovet uppstår – vilket det redan har gjort.

– Vi började med 30 laddboxar och kort efter att installationen var klar la vi till ytterligare två. Det gick snabbt och smidigt tack vare att vi hade förberett oss för en sådan utveckling från början. Det har varit ett väldigt bra och lösningsorienterat samarbete mellan Schneider Electric som har stått för produkter och innovation, vår installatör Elektriska Companiet och oss på Galären, säger Tobias Johansson.

Canalis-skenan är halogenfri, återvinningsbar och avger inga giftiga utsläpp i händelse av brand. Dessutom är den elektromagnetiska strålningen minimerad.

– Tack vare kanalskenan har vi sluppit dra flera hundra meter kabel vilket gör att resultatet blir designmässigt väldigt snyggt, men också att installationen blir snabb och smidig, säger Olle Cederquist, ansvarig för projektet hos elinstallatören Elektiska Companiet. Jag ser stor potential för sådana här projekt framöver, vi får väldigt många frågor om laddstationer för elbilar.

Betala för exakt elanvändning

Grundinställningen för varje laddbox är 32 ampere, men vid behov omfördelas strömmen genom så kallad lastbalansering. Det innebär att det går att ställa in att exempelvis servicebilar ska laddas på kortast möjliga tid. Laststyrningsprogrammet EVLink LMS från Schneider Electric som valts för detta projekt är enkelt att ansluta och konfigurera.

Vid laddning identifieras bilen med ett kort mot laddboxen och elanvändningen skickas till ett program som fördelar kostnaden per bil. Eftersom parkeringen är till för både hyresgäster och Galärens egna bilar var det en förutsättning för fakturahanteringen.

– Galärens garage har blivit ett pilotprojekt för laddstationer då det har ställts stora krav på såväl funktion som design, mjukvara och framtida kapacitet. Jag ser enorm potential för den här typen av satsningar med tanke på den utveckling vi ser av laddningsbara bilar i Sverige, säger Andreas Vainikainen, Regional Sales Representative och ansvarig för projektet hos Schneider Electric.

Läs mer här:

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef, malin.brant-lundin@se.com, 073-086 56 64

Andreas Vainikainen, Regional Sales Manager och ansvarig för projektet på Schneider Electric, andreas.vainikainen@se.com, 072-452 70 40

Tobias Johansson, elansvarig projektledare på Galären, tobias.johansson@galaren.se, 072-505 05 50

Olle Cederquist, ansvarig för installationen på Elektriska Companiet, olle@elcom.nu, 070-542 65 87