Schneider Electric deltar i bygget av fotbollsarenan Studenternas i Uppsala

Schneider Electric har uppdrag av Sportfastigheter att medverka vid nybyggnationen av Studenternas fotbollsarena i Uppsala. Uppdraget är att leverera ett fastighetsautomations-system som svarar upp till deras högt ställda krav på teknisk innovation, öppenhet och IT-säkerhet. Lösningen EcoStruxure™ Building Operation (EBO) ger arenan ett komplett system med särskilda överordnade funktioner för grafisk visualisering och tredjeparts integrationer. Detta bidrar till en hållbar, funktionell och driftsäker arena.

Studenternas i Uppsala har varit en händelserik mötesplats i över hundra år och ska nu uppgraderas till en hållbar arena för framtidens Uppsala. Uppsala kommun Sport- och rekreationsfastigheter AB (Sportfastigheter) har lagt uppdrag som innefattar utbyte och installationer för fastigihetsautomation, förbättrad energieffektivitet och sanering av miljöfarliga ämnen.

En teknisk avancerad tillsyn av arenan är nödvändig då det handlar om totalt c:a 16 700 kvadratmeter tempererad yta som ska underhållas. Schneider Electric ska leverera sin IoT-plattform, EcoStruxure Building Operation, för att koppla upp och framtidssäkra arenan genom att skapa förutsättningar för smart och säker styrning och automation. Plattformen kommer bland annat kunna styra och reglera byggnadernas värme, ventilation och kyla för att maximera energieffektiviteten och inomhusklimatet samt det kombinerade geolagret och planvärmesystem som krävs för att få så energieffektivt värmesystem som möjligt för att kunna hålla fotbolsplanen spelbar året runt.

– Vi är mycket stolta över att få förtroendet av Sportfastigheter där vi nu blir en strategisk partner till dem för en så viktig arena som Studenternas fotbollsarena i Uppsala i vilken det ställs extra höga krav på hållbarhet, funktion och driftsäkerhet. Det är även väldigt roligt att vi får fortsätta vårt nära och långsiktiga samarbete, säger Viktor Wangrosso,Affärsutvecklare, Digital Energy på Schneider Electric.

Projektet omfattar en ny arena för upp till 10 000 besökande vid fotboll och 13 000 vid konserter. Projekteringssamverkan och planering tillsammans med Sportfastigheter påbörjas omgående. Produktionen startade sommaren 2017 och pågår fram till 2020.

För mer information om Schneider Electric EcoStruxure Building Operation: https://www.se.com/se/sv/work/solutions/enterprise-solutions/solutions/enterprise-software-suites-building-operation/

• elinstallation
  • säkerhet