Schneider Electric hjälper Lidingö Tennisklubb möta kraven på framtidens idrottsanläggning

Schneider Electric har tillsammans med Ramboll Sverige fått i uppdrag att effektivisera och öka säkerheten av driftlösningarna i Lidingö Tennisklubbs nya lokaler. Uppdraget är att säkerställa att anläggningen blir funktionell och driftsäker genom implementeringen av smarta lösningar för ventilation, brandlarm- och passersystem från Schneider Electric. Verksamheten återupptas i den nya tennishallen och medlemslokalerna från och med vecka 10.

Solna, 7 februari 2020 Schneider Electric fick under det gågna året uppdraget att tillsammans med Ramboll AB effektivisera driften hos Lidingös nya tennishall. Schneider Electric ansvarar över att utrusta tennishallen med lösningar för smartare styrning av ventilation och passage i lokalen samt en förbättrad brandsäkerhet.

– Det är glädjande att vi på Schneider Electric tillsammans med Ramboll Sverige får förtroendet att färdigställa Lidingö Tennisklubb. Eftersom tennisklubbar och andra idrottsanläggningar är en samlingsplats för många människor ställer det krav på ett bra inomhusklimat - säkerhet men även tillgänglighet. Det ska vara lätt att administrera tillgången till lokalerna och lätt att kunna ta sig in för de som ska vara där. Styrkan med våra lösningar är de är uppkopplade och bygger på IoT. Genom att de kan integreras och visualisera data från flera parametrar och system, underlättar detta för verksamheten att få en helhetsbild och agera på rätt information. På så sätt säkerställer vi både funktionalitet, driftsäkerhet, klimat och användarvänlighet, säger Peter N Karlsson, ansvarig säljare på Schneider Electric.

Lokalerna är utrustade med brandlarm- och passagesystem från Schneider Electric samt IoT-plattform för mer energieffektiv och servicevänlig drift. Då verksamheten ställde omfattande krav för den totala säkerheten i byggnaden, valde man lösningen EcoStruxure™ Security Expert från Schneider Electric, ett passage- och inbrottslarmssystem med stora integreringsmöjligheter. Lösningen sammankopplar säkerhetssystemet med fastighetsautomationssystemet på ett mer tidseffektivt sätt genom en användarvänlig plattform som ger en samlad bild över säkerhetssystemet och möjliggör snabbare beslut vid uppkomsten av larm eller nödsituationer.

Tennishallens inomhusklimat, hållbarhet och driftseffektivitet förbättras även genom integration av fastighetens värme- och ventialtionssystem med EcoStruxture™ Building Operation, ett uppkopplat och användarvändligt system för fastighetsautomation. Systemet bidrar till en större överblick över byggnadens energianvädning, något som skapar möjligheter för ökad energibesparing och bidrar till en mer hälsosamt klimat för besökare. Med dessa moderna, skalbara och öppna lösningar är Lidingö Tennisklubb rustad för framtiden som förblir en tillgänglig, säker och hållbar samlingsplats för dess medlemmar och personal under en lång tid framöver.

– Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Schneider Electric. Samarbetet har skapat en större effektivisering och ökad säkerhet för fastigheten genom integrationen av moderna lösningar med flera utvecklingsmöjligheter framåt, säger Johan Stenhoff, projektledare på Ramboll Sverige.

Lidingö Tennisklubbs nya tennishall förväntas börja bedriva verksamhet från och med vecka 10.

Mer information om EcoStruxure Building Operation hittar du här.

Mer information om smarta säkerhetslösningar med Schneider Electric Security Expert hittar du här.

Mer information om Fire Expert hittar du här.

• säkerhet
  • elinstallation