Pressmeddelande -

Schneider Electric storsatsar på smarta hem – bekvämlighet, säkerhet och energieffektivitet i fokus med nya Wiser

Nu lanserar Schneider Electric en helt ny version av smarta hem-systemet Wiser. En mängd nya produkter och funktioner för ökad bekvämlighet, säkerhet och energieffektivitet kan styras i appen Wiser by SE eller via röstassistenter som Siri, Amazon Alexa och Google Assistant.

– När vi pratar om ett smart hem menar vi ett hem där olika produkter och funktioner går att styra med ett röstkommando eller via en app, manuellt eller per automatik med olika inställningar. Det går att sätta ihop olika funktioner så att flera produkter styrs tillsammans för ett givet scenario eller att något ska ske som en följd av något annat. Det kan exempelvis vara att belysning eller persienner styrs av dagsljuset, säger Per Jespersson på Schneider Electric.

Våra hem blir allt smartare. Varannan svensk har minst en uppkopplad sak hemma – vanligtvis lampor men det kan också vara hushållsapparater, hemlarm och röststyrningsassistenter. Fyra av tio svenskar svarar i en undersökning att de förväntar sig att ett nybyggt hem är förberett för smart hemteknik och var femte skulle dessutom vara beredd att betala mer för det.

Wiser gateway är navet i hemmet

Navet i hemmet är Wiser gateway. Den är enkel att installera och gör att alla uppkopplade funktioner kan överblickas, styras och läggas in i olika scenarier och automationer i appen. Sedan går det att koppla på en hel mängd produkter efter tycke och smak, från ett enskilt eluttag till samtliga eluttag och strömbrytare i hemmet, övervakningskameror, detektorer vid fönster och dörrar med mera. Fler Wiser-produkter kommer att lanseras löpande.

– Det kan både innebära ökad säkerhet med kameror som detekterar rörelse och detektorer som exempelvis kan indikera vattenläckor eller en öppen kylskåpsdörr, och en skräddarsydd guldkant på vardagen. Du kan ha ett kommando för fredagsmys- eller storstädningsbelysning och ställa in att till exempel all elektronik som inte behövs i hemmet ska stängas av när du går hemifrån och larmar på, säger Per Jespersson.

Energieffektivisering – bra för både plånbok och miljö

En fördel med att få en överblick över energianvändningen i hemmet är att det blir tydligt hur mycket energi som används och till vad. Visualisering bidrar till ökad medvetenhet och 61 procent av svenskarna tycker att den största fördelen med smarta hem är just sänkt energikostnad.

– Jag tycker att det är motiverande att få en bild av vad som drar energi i mitt hem, vad jag själv kan påverka och vad olika förändringar får för effekt. Om vi inte får det svart på vitt blir det så abstrakt, det är bara på elräkningen det blir tydligt i stort sett, säger Per Jesperson.

Testa dig fram och gör hemmet så smart du vill

Wiser är ett skalbart smart hemsystem som kan byggas ut steg för steg. Det går exempelvis att börja med att koppla upp belysningen för att senare lägga till andra funktioner, såsom detektorer som kan skicka larm eller notiser i appen när något kräver extra uppsikt. Idag finns exempelvis vattenläckagedetektor, temperatur- och luftfuktighetssensorer, rörelsedetektor, magnetkontakt till dörr och fönster och jalusibrytare.

Alla Wiser-enheter för det smarta hemmet beställs via en elektriker, som också kan hjälpa till med installationen. Läs mer om Wiser och smarta hem här.

För ytterligare information, kontakta:

Karolina Blacharska, presskontakt Schneider Electric, 070-282 67 63, karolina.blacharska@se.com