Pressmeddelande -

Schneider Electrics arbete med jämställdhet hyllas för fjärde året i rad av Bloomberg

Schneider Electric har för fjärde året i rad placerat sig på Bloombergs Gender-Equality Index (GEI) – en lista som ger investerare och företagsledare värdefull information om hur världens största företag arbetar med jämställdhetsfrågor. Det är ett erkännande för Schneider Electrics globala jämställdhetsarbete i över 100 länder.

Bloombergs jämställdhetsbarometer ger en transparent utvärdering av hur börsnoterade företag arbetar med jämställdhet, både i praktiken och med policys samt företagens arbete med miljö, social hållbarhet och bolagsstyrning (ESG).

– Vi är stolta över att vi fått detta erkännande för vårt jämställdhetsarbete för fjärde året i rad, säger Schneider Electrics ordförande och VD Jean-Pascal Tricoire. På Schneider Electric är vi stolta över vår inkluderande kultur där medarbetare är starka, synliga och drivande i organisationen. Vi har redan gjort framsteg när det kommer till jämställd representation i styrelsen och vår ledningsgrupp. Vårt mål är att kvinnor ska stå för 50 procent av alla nyanställda, 40 procent av mellancheferna och 30 procent av de seniora ledarna år 2025. Jämställdhet är en prioritet i vår affär och är integrerat i vårt arbete.

Bloomberg GEI visar positiv utveckling för Schneider Electric

Bloomberg GEI inkluderar 59 mätvärden inom fem olika områden och bedömningen baseras på transparens och data.

– Företagen som är med på 2021 års lista inkluderar jämställdhetsdata som en del i sitt arbete med ESG-frågor, vilket är något som investerare kräver idag, säger Peter T. Grauer, ordförande på Bloomberg. Deras vilja att dela data uppmuntrar till inkludering och driver på för ökad transparens.

Schneider Electric fick högre betyg än det genomsnittliga GEI-betyget i årets utvärdering. Högst betyg fick man för transparens, jämställda löner och inkluderande arbetsplatskultur. Det är ett resultat av ett flertal initiativ för att driva positiv förändring och möjliggöra lika möjligheter för alla:

– Vi är stolta över att återigen ha uppmärksammats som ledande i vår bransch, med särskilt fokus på ledarskap och kvinnors roll i företaget. Detta är två områden vi satsar extra mycket på att utveckla och det är väldigt positivt att se att det får genomslag, säger Joakim Jystrand, ansvarig för Mångfald & Inkludering på Schneider Electric Sverige.

Schneider Electric har också gått med i Gender and Diversity KPI Alliance (GDKA). Bland medlemmarna finns förespråkare för mångfald, jämställdhet och inkludering, företag, akademiker och organisationer som stödjer användandet av KPIer för att mäta jämställdhet och andra typer av mångfald. GDKA förespråkar att organisationer bör fokusera på att uppnå en mångfald bland de anställda för att skapa en jämställd och rättvis arbetsplats.

Schneider Electric har fått flera erkännanden runt om i världen för sina åtaganden för mångfald och inkludering

Utöver placeringen på Bloomberg GEI har Schneider Electric fått andra prestigefyllda erkännanden under 2020. Företaget inkluderades i topp 30 på Financial Times Diversity Leaders 2021 och rankades även bland de 50 bästa i Universum Most Attractive Employers.

För ytterligare information, kontakta:

Karolina Blacharska, presskontakt Schneider Electric, 070-282 67 63, karolina.blacharska@se.com

• Industri, tillverkning

• hållbarhet
  • schneider electric
  • bloomberg gei

Om Schneider Electric:

Vårt syfte på Schneider är att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser som gynnar utveckling och hållbarhet för alla. Vi ser till att Life Is On.

Vi vill vara din digitala partner för ökad hållbarhet och effektivitet.

Vi driver digital transformation genom att integrera världsledande process- och energiteknik, uppkopplade produkter, styrning, programvara och tjänster på alla nivåer genom hela livscykeln för hem, byggnader, datacenter, infrastruktur och industrier.

Vi är ett globalt företag med stark lokal närvaro. Vi förespråkar öppna standarder och ekosystem tillsammans med partners som delar vår passion för ett meningsfullt syfte, inkludering och handlingskraft.

www.se.com/se

Karolina Blacharska