Essential Looks Flex Collection 02/2016

Essential Looks; Flex collection AW 16/17

I dagens hyperuppkopplade, ultrasnabba värld verkar mode och livsstilstrender ständigt skifta och förändras dag för dag. Därför kan det vara svårt för frisörer och deras kunder att hänga med, men Schwarzkopf Professionals globala team har järnkoll på pulsen.Med inspiration från internationella catwalks, ledande personligheter på front row och från de sociala mediernas A-listor, presenterar Schwarzkopf Professional - ESSENTIAL LOOKS Flex Collection 02/2016 för höst/vinter: GENDERLESS, ATHLEISURE och KOOLBLONDS.Simon Ellis, International Creative Director: "Dagens trender återspeglar hur samhället utvecklas och hur vi faktiskt lever."Simon och hans team "har gjort en global skanning och destillerat fram vad som är på gång, ner till dessa tre nyckeltrender inom livsstil och hår".

Kvinnor vill ha koll på de senaste trenderna och vill ha hjälp av sin frisör med att ändra sitt utseende. De hämtar ofta inspiration från sociala medier. Det globala teamet har komponerat ESSENTIAL LOOKS höst/vinter 2016 för att ge frisörer inspiration och idéer om hur de kan tolka årets hetaste stilar. GENDERLESS-stilen bygger på en hyllning av de könsneutrala kläder och frisyrer man ser på catwalks och tidskriftsomslag över hela världen. ATHLEISURE hämtar inspiration från lyxsporttrenden som smyger sig in i våra dagliga modeval. KOOLBLOND-stilen är uppbyggd kring det nonchalant svala i det skandinaviska isblonda. Nu går det att uppnå den eftertraktade nyansen med hög effekt och låg risk för skada på håret.

En översikt över trenderna från ESSENTIAL LOOKS 02/2016

GENDERLESS

Den androgyna, könsneutrala looken tar modevärlden med storm. Säsongens catwalks vimlar av könsneutrala plagg: stora jackor, vida byxor, pösiga skjortor och v-ringade tröjor. Vem som helst kan ha kjol eller stubbat hår. Det är en ny sorts frihet och Schwarzkopf Professional älskar det! Steve Hogan, som är med i den kreativa ledningen för ESSENTIAL LOOKS, kallar GENDERLESS "styling för den okonventionella", och det globala teamet har överfört den tanken till två totalkaxiga och totalcoola stilar som du kan tolka. Klippningen är kort och texturerad, stylingen jämn och slät med bakåtslick eller stark och djärv med modern textur. ’Must have’-produkterna är OSiS Grip, OSiS Flexwax och OSiS Session Label Flexible Hold Hairspray. Färgriktningen bygger på två extremer: ljusaste blonda med IGORA Vario Blond Plus eller djupaste blåsvarta med IGORA Royal och IGORA ColorWorx.

ATHLEISURE

Gymkläder är inte längre trista, grå och mindre smickrande plagg som man aldrig har utanför gymmet. Dagens gymkläder är färgglada, djärva och kreativa. Inspirationen till ATHLEISURE kommer från kungen av lyxsport, Alexander Wang, som blandar lyxiga material med mänger av färg, djärva mönster och retrostyling. YUCCIES – Young Urban Creatives – överallt klär sig i funktionella, ’casual expensive’-kläder för storstan. Steve Hogan vet att "ATHLEISURE är en stor trend den här säsongen. Stilen står för en kollision – där mode möter träning, och gymkläder blir de nya vardagskläderna". ATHLEISURE-stilen bygger på förra säsongens URBAN SPORTS-trend men har nya riktlinjer för färg och form. Klippningen är kort och texturerad eller lång och jämn. Båda kompletteras med en trendriktig tjock, rak lugg. Stylingen är rakaste rak, slät och blank med hjälp av OSiS Undercoat, OSiS Damped, OSiS Tame Wild och OSiS Session Label Flexible Hold Hairspray. Och en sista touch med OSiS Sparkler för gnistrande glans. Texturen fixas med OSiS Grip och OSiS Whipped Wax. Färgriktningen bygger på de svalaste bär- och rödtonerna i IGORA ROYAL som appliceras med Schwarzkopf Professionals nya Color Melter-verktyg för en sömlös, mångtonad magenta med en känsla av mogna bär.

KOOLBLONDS

Ljusblond är en ikonisk stil. Tillsammans med klarröda läppar ger de mest vitblonda tonerna associationer till Marilyn Monroe och glamouren i gamla tiders Hollywood. Schwarzkopf Professionals KOOLBLOND-look bygger på den tidlöst eleganta ljusblonda, men med en modern twist. Säsongens svalaste, kalla blonda hämtar inspirationen från den nonchalant eleganta skandinaviska stilen: ljusblond med utsvängda byxor och uttrycksfulla klänningar. De nya KOOLBLOND-stilarna är kantiga, släta och kompromisslösa. De utstrålar total säkerhet! Färgen skapas med Schwarzkopf Professionals nya banbrytande IGORA ROYAL Highlifts, som förstärkts med Bonding-teknologi för maximal uppljusning med minimal risk för att hårstråna bryts. Global Colour Ambassador Lesley Jennison: "Det fantastiska med IGORA ROYAL Highlifts är deras mångsidighet. Man kan vara extremt kreativ med en ljuvligt naturlig blond effekt med mångskiftande toner som ger även de ljusaste blonda ett skimmer av ljus och skuggor."

Henkel operates worldwide with leading brands and technologies in three business areas: Laundry & Home Care, Beauty Care and Adhesive Technologies. Founded in 1876, Henkel holds globally leading market positions both in the consumer and industrial businesses with well-known brands such as Persil, Schwarzkopf and Loctite. Henkel employs about 47,000 people and reported sales of 16,428 million euros and adjusted operating profit of 2,588 million euros in fiscal 2014. Henkel’s  preferred shares are listed in the German stock index DAX.

Together. A passion for hair