Essential Looks Modern Ikon Collection - OPULENT/BEAT ICON/COLORAMA

Essential Looks Modern Ikon Collection

Essential Looks överbryggar klyftan mellan catwalk och gatumode och inspirerar varje säsong frisörer och deras kunder med catwalktrender som tolkats om till mer lättburna salongslooker. Den här våren/sommaren fångar Essential Looks ögonblicksstämningar och hämtar dynamisk inspiration från musik, konst, politik, historia, mode och kultur i tre distinkta trender som ger frisörer en ny vision för 2017.

Med inspiration från dragningskraften hos 50-talets Franska Riviera, visar OPULENT sensuell glamour och ren elegans. BEAT ICON hyllar ikoner från 60-talets Beat Generation – med en tidlös urban känsla. COLORAMA kombinerar attityden från punk med Tokyo-inspirerade neonvibbar, som tar oss tillbaka till nuet med en blinkning till det futuristiska.

Simon Ellis, International Creative Director för Schwarzkopf Professional, beskriver kollektionen: ”Trender ger en unik snapshot av en stämning, en zeitgeist, en känsla av samtiden. De refererar till det förgångna för att kunna uppfinna nuet på nytt och skapa en helt ny framtid. Trender är det som gör mode så spännande. Vi är supernöjda med den här säsongens Modern Ikon-kollektion och hur den kopplar ihop en mångfald av influenser på helt nya sätt.”

Snabbtitt på Essential Looks Modern Ikon Collection

TREND 1 – OPULENT
Sensuell, förförisk och sofistikerad glamour har regerat på catwalken den senaste säsongen och beräknas bli ännu större under 2017. Med inspiration från de största glamourikonerna från vita duken och Franska Rivieran – modecentrum på 1950-talet – har Schwarzkopf Professional givit det lyxiga en makeover för 2000-talet med en sofistikerad, modern twist. Sexiga, feminina lockar, kattaktig eyeliner, blanka röda läppar och mörka naglar skapar en modern look som känns perfekt för 2017.

Färger

Mustiga, lite dämpade nyanser inspirerade av renässanskonstnärernas färgpalett. Alla OPULENT tonriktningar får liv genom en smakfull kombination av färger från IGORA ROYAL Opulescense, som skapar en glänsande effekt på håret, perfekt för att framhäva vågor och lockar.

Styling
Vackra lockar och stora vågor passar perfekt för både kortare och längre hår, och spelar en viktig roll i den förföriska OPULENT-trenden. Håret stylas elegant på ett 50-talsliknande sätt. Vi ser perfekta lockar stylade med en av våra stylinghjältar OSiS Bouncy Curls.

TREND 2 – BEAT ICON
Utifrån den eviga fascinationen för de tidiga 60-talsikonerna, från James Dean med sin självsäkra stil till übercoola Andy Warhol och The Velvet Underground, påminner BEAT ICON om lookerna som definierade en hel generation. Med precisionsklippt hår och rena linjer bär 'Beat Icons' låga boots, byxdressar, korta byxor och ränder, och blandar det androgyna med urbant coolt. Looken är perfekt icke-perfekt, den är ärlig, autentisk och skapar en modern, obesvärad skönhet.

Färger
Alla nyanser, så länge de är blonda! BEAT ICON använder BLONDME’s färgpalett för en maximalt individuell färganpassning. En modern version av 90-talets 'utväxta blondering’ gör att mörkare botten är den look som urbana stilikoner vill ha.

Styling
För manliga och kvinnliga trendfantaster tar BEAT ICON precisionsklippning och rena linjer till en helt ny nivå. För att göra den ikoniska looken komplett får håret en viktlös textur och polerad finish med en kombination av OSiS Session Label; Super Dry Flex och Powder Cloud.

TREND 3 – COLORAMA
Excentrisk, säker och modig. Less is never more när det gäller 'Cupcake Grunge'. Genom att kombinera rebellisk punkattityd med färgstarka nyanser erbjuder COLORAMA en stil för den som vill sticka ut från mängden. Grafiska former, 'mix and unmatch' och en blandning av färger som traditionellt sett inte passar ihop, skapar ett coolt och fräscht intryck som är totalt experimentellt, medan influenser från Tokyos Harajuku-gatukultur gör den här trenden är både futuristisk och här och nu.

Färger
Blandningsbara uttrycksfulla färger gör att COLORAMA-trenden sticker ut när IGORA ColorWorx-färgerna skapar lekfulla effekter i en explosion av neonfärger. Ett kaleidoskop av färger syns på längder och toppar eller som ett heltäckande statement.

Styling
Individuella stiluttryck är på väg framåt; COLORAMA-styling är till för den som vill sticka ut. Texturerade, slumpmässiga former skapar en DIY-känsla, och stylingprodukterna i OSiS och OSiS Session Label hjälper till att skapa den nonchalant rufsiga och stökiga looken.