De är nominerade till Årets Innovation 2013

Sedan 2009 delar Science Park Jönköping årligen ut priset Årets Innovation på Jönköpingsgalan. Utmärkelsen delas ut till ett företag i dess nätverk som med ny teknik, hög ambition och drivkraft visat på god tillväxtpotential. Den 25 januari 2014 ser vi tre företag göra upp om titeln!

Proec AB

En av de svåraste utmaningarna för ryttare och tränare är konsten att uppnå rätt stöd och balans i tyglarna. Proec AB har löst problemet med den patenterade produkten EC Hand som ger såväl ryttare som tränare direkt respons på att ridningen sker med rätt stöd i tyglarna. Ridningen blir behagligare vilket avsevärt gynnar samspelet mellan ryttare och häst. Produkten som är patenterad har uppmärksammats internationellt och säljs i ett tiotal länder.

SweRaTel AB

Jönköpingsbaserade SweRaTel AB har utvecklat en komplett meshbaserat bredbandslösning byggt på egen RTWIP-CORE teknik för att stödja nästa generation bredband som har såväl tekniskt som prestandamässigt försprång jämfört med de globalt marknadsledande aktörerna. Behovet att avlasta 3G- och 4G-näten kommer att öka med över 200% årligen framåt och Wi-Fi blir framåt ett viktigt inslag i operatörernas nät för att öka kapaciteten. SweRaTel har installationer av sitt system i Sverige, Costa Rica och Conakry samt flera kommande installationer i ytterligare länder.

Netpublicator Apps AB

Genom sin produkt Netpublicator® Docs erbjuder Netpublicator Apps en komplett lösning för papperslösa möten. Konceptet innebär digital distribution av dokumentation till mobila enheter och är en helhetslösning med appar för bl.a. utskick av handlingar, läsning och anteckningsmöjligheter. Netpublicator Apps har tagit en stark position på marknaden då produkten redan idag används av närmare 5 000 politiker. Bolaget har under året dessutom tagit steget ut på den internationella marknaden. Förutom en positiv miljöpåverkan innebär det innovativa konceptet även stora besparingar och ökad produktivitet för de kunder som använder tjänsten.

På Jönköpingsgalan 2012 tog Ingvar Nero, Inero emot utmärkelsen och tidigare har DreamyDot, CombiQ och Infobric prisats för sina innovationer.

• årets innovation
  • jönköpingsgalan

Science Park är det naturliga navet i det regionala innovationssystemet och förstahandsvalet för personer som vill utveckla sitt företagande. Vi driver utveckling och skapar tillväxt genom konsekvent affärsmässighet, entreprenörsanda och stark genomförandekraft.