Inkubatorbolaget Innovative Health Sweden får rikstäckande genombrottsorder från Apoteket

I maj antogs tillväxtbolaget Innovative Health Sweden AB till Science Parks inkubatorsprogram. Med sin första produkt Winst Iron, en helt ny form av järntablett, var målsättningen att utveckla bolagets e-handel och att komma in på apotekskedjorna i Sverige. Nu har bolaget fått en rikstäckande genombrottsorder från Apoteket.

Från och med vecka 42 kommer Winst Iron att finns tillgänglig i Apotekets utökade webbsortiment på apoteket.se.

-Avtalet med Apoteket är en milstolpe för mig och bolaget. Apoteket ställer mycket höga kvalitetskrav på de produkter de säljer, och det känns fantastiskt att tillgängliggöra Winst Iron för en större publik, säger Sofia Friberg, grundare av Innovative Health Sweden.

Sofia är molekylärbiolog i grunden och har själv lidit av blodbrist, så kallad anemi. 2015 startade hon Innovative Health Sweden AB som i våras nominerades till Årets innovation i Jönköpings Län för sin produkt Winst Iron.

Unik formula minimerar biverkningar

Just nu genomförs också en undersökning kring Winst Iron tillsammans med Saloua Koubaa, legitimerad barnmorska medicinsk doktor, för att utvärdera tablettens effekt och tolerabilitet. Till skillnad från traditionella järntabletter som tas upp i tarmen så smälter Winst Iron i munslemhinnan i kind och under tungan, vilket gör att användarna slipper de så vanliga biverkningarna i form av magproblem.

– 30% av kvinnorna i Sverige har järnbrist, av dessa upplever upp till 50% biverkningar av sin medicinering. Det är alltså över en halv miljon människor och – då pratar vi bara om kvinnor, och inte andra personer i behov av järntillskott, säger Sofia.

winstiron_kista

Sofia Friberg och Winst Iron på plats på Egenvårdsmässan i Kista

I början av september gick Egenvårdsmässan i Kista av stapeln, och där var intresset för Winst Iron stort – både hos apotekskedjorna och besökarna som fick möjlighet att testa sitt blodvärde, så kallat ”Hb”, för att se eventuellt behov av järntillskott. Målet är att Winst Iron ska bli ett av de främsta järntillskotten i Sverige inom ett år. Winst Iron är inte receptbelagt – tabletten finns att köpa online och hos vissa barnmorskemottagningar, och från och med vecka 42 finns den även att köpa på apoteket.se.

För ytterligare information, kontakta:

Sofia Friberg, VD och grundare Innovative Health Sweden AB
sofia@winstseries.com