Jönköpingsstudenter redo för finalen i en av världens största startup-tävlingar

För att ta sig till finalen, BETAPITCH Berlin, har NordicAdventours gått igenom flertalet steg och en tuff utgallringsprocess. Det första viktiga steget på vägen var att vinna deltävlingen i Jönköping, som arrangerades i samarbete med Science Park och var en av åtta platser totalt som fick förtroendet att vara värdar för BETAPITCH. Bland övriga platser fanns t ex Seoul, Kairo, Hamburg och Shanghai. Nu är alltså NordicAdventours framme i den stora finalen i Berlin och tävlar mot åtta andra startups. På spel står en extern investering i bolaget.

Enkelt för resenären och operatören

På nätet finns det idag få verktyg som gör det enkelt för äventyrare och vildmarksentusiaster att hitta, jämföra, planera och boka unika naturupplevelser i Norden. Det vill NordicAdventours ändra på, samtidigt som man vill fylla gapet mellan den äventyrslystne kunden och den som erbjuder resor, guidade turer och liknande.

– Urbana resenärer har idag alla möjligheter att hitta den perfekta upplevelsen, med allt vad det innebär. Det krävs bara några minuter på Google för att hitta det billigaste flyget till Spanien eller kunna jämföra sushirestauranger i Tokyo. Idag finns en uppsjö av verktyg för det, som t ex booking.com, Airbnb och TripAdvisor. Men det är stor skillnad om du vill hitta den bästa forsränningen i Norge eller boka en fiskeinstruktör i de allra djupaste skogarna i Finland. Det är extremt tidskrävande och kräver orimligt mycket av resenären. NordicAdventours ändrar på det samtidigt som vi ger operatörerna ett enkelt verktyg för att marknadsföra sina tjänster och styrkor, säger Moritz Witter, medgrundare och delägare till NordicAdventours.

Naturlig plats från början

NordicAdventours består av ett gäng svenska och tyska utomhus- och äventyrsentusiaster. Förutom Moritz Witter, drivs NordicAdventours av Pontus Davidsson. Deras gemensamma naturintresse och att de såg problematiken kopplad till att hitta, jämföra, planera och boka genuina naturupplevelser väckte idén om NordicAdventours.

– Det började med att vi ville lösa ett problem utifrån våra egna vanor och intressen. Samtidigt förstod vi direkt att det är en marknad med oändlig potential. Vildmarksturism är bara i sin linda. Om det går bra i Berlin så innebär det helt andra förutsättningar för bolaget, rent ekonomiskt. Men det är inget vägskäl för oss. NordicAdventours är tillräckligt starkt och unikt för att få kraftigt och brett genomslag på egen hand, säger Moritz Witter.

Under våren var Moritz Witter en av deltagarna i Science Parks acceleratorprogram.

Moritz Witter, Chief Adventourist/Grundare
Mail: