Ny digital tjänst gör det enklare för kvinnor att köpa kläder på nätet

byStylists är en digital tjänst för kvinnor som vill köpa kläder på nätet baserat på sin egen kroppsform, stiltyp och färgskala.

- Hos byStylists kan alla kvinnor enkelt shoppa efter sin stiltyp eller kroppsform hos en rad kända butiker och få hem rätt outfit varje gång förklarar Anna Nilsson, en av grundarna.

På byStylists kategoriserar och beskriver en stylist alla plagg på sajten och bolaget erbjuder också kostnadsfritt stilguider, tester och blogginlägg med trender, tips och accessoarer för olika tillfällen. Via ett stort nätverk av stylister i landet kan den kund som vill köpa till en personlig rådgivning i form av ett fysiskt möte för kompletterande råd och stöd.

Många butiker kopplade till sidan

Hittills är butiker som Ellos och Boozt kopplade till byStylists tjänst, men fler butiker är på gång.

– Just nu diskuterar vi bland annat med Zalando, Haléns och la Redoute berättar Martina Wipa, medgrundare till konceptet.

Idén till byStylists fick Anna Nilsson redan för fyra år sedan när hon i sitt arbete som stylist insåg att behovet av shoppinghjälp var stort. Den gången föll det hela på att Anna saknade den tekniska kompetensen, men sedan dess har hon träffat webbdesignern Martina Wipa och tillsammans har duon blivit antagna till Science Parks inkubator där de får stöd i att sätta en affärsmodell som tål rejäl tillväxt och förbereda bolaget för att ta in kapital. För målet är större än Sverige, det är grundarna överens om.

– Vårt mål är att expandera först i Norden och sen vidare ut i Europa med ett nätverk av stylister som kan den lokala marknaden och stilarna förklarar Anna Nilsson.

anna-tina_webb
Anna Nilsson och Martina Wipa

Blogga till sig kunder

Blogg och sociala medier är givetvis viktiga redskap för att nå kunderna och här har Anna Nilsson och Martina Wipa goda förutsättningar att lyckas. Anna Nilsson har sedan starten av sin stylistverksamhet bloggat till sig kunder och duon driver sedan några år bolaget ”Business Bloggers” som genom digital bloggskola, strategier och underhåll av företagsblogg samt sociala medier hjälper företag att få fler kunder.

• stylist
  • bystylists