Progressive Safety´s brandsläckarvagn Easy Extinguish utsedd till Årets Säkerhetslösning 2016

Science Parks inkubatorsbolag Progressive Safety tilldelas priset Årets Säkerhetslösning för sin patenterade säkerhetsprodukt Easy Extinguish. Jönköpingsbaserade Progressive Safety som utvecklar hjälpmedel inom området brandskydd fick priset för sin brandsläckarvagn Easy Extinguish som gör det möjligt för fler människor, oavsett fysisk förmåga, att rädda liv.

Progressive Safety´s grundare Ahmed Mireé och Faruk Kastrat fick ta emot priset vid Security Awards 2016 som var en del av Sveriges största mässa för säkerhetsbranschen SKYDD16. Bland övriga vinnare i andra kategorier hittas organisationer som Securitas Direct, Modio, STEP Stendahls och Örebro Kommun.

- Vi är såklart väldigt stolta för utmärkselsen och vi är glada att kunna bidra till ökad säkerhet på arbetsplatser och offentliga miljöer. Det ger oss också extra energi till våra kommande produktlanseringar och fortsatta arbete, säger Progressive Safety´s Faruk Kastrat.

Juryns motivering:

”Genom sin lösning av ett handhavandeproblem i en väl etablerad produktgrupp har bolaget på ett innovativt sätt hittat en lösning: ett hjälpmedel som gör det möjligt för i stort sett alla oavsett fysisk förmåga att rädda liv. Bolaget har fått acceptans för produkten hos säväl slutkunder som partners, man har desseutom kort tid efter lansering installerat produkten hos slutkunder med stor potential”

Om Progressive Safety och Easy Extinguish:

Progressive Safety är ett svenskt bolag som utvecklar livsavgörande hjälpmedel inom området brandskydd. Produkten EasyExtinguish är en mobil upphängningsanordning genom en smidig vagn som hänger på väggen tillsammans med brandsläckaren. Genom en smart design så får man enkelt och snabbt med sig handbrandsläckaren till branden utan att lyfta eller bära. Räddningstjänsten har länge under sina utbildningar uppmärksammat att handbrandsläckare är för tunga för en del människor då de kan väga upp mot 15 kg. Det har tidigare saknats en bra lösning för att alla, oavsett förmåga, ska kunna göra en första insats vid brand.

Om Security Awards:

Under året har 14 olika jurygrupper granskat inkomna bidrag och skannat av säkerhetsbranschen i jakt på de vassaste aktörerna och framtidens stjärnor. De starkaste aktörerna stod som vinnare och hyllades på Security Awards vilket är säkerhetsbranschens stora pris som varje år delas ut till de personer eller företag som gör det där lilla extra. Security Awards arrangeras av Sveriges största facktidning inom säkerhetsbranschen Skydd & Säkerhet. Under rekordstora mässan SKYDD16 i Stockholm fick vinnarna sina utmärkelser.

Science Park säger stort grattis!

Kontakt Progressive Safety:

Ahmed Mireé