App ger liv åt karaktärer i ny barnboksserie

En ny bokserie, som vänder sig till barn mellan sju till tio år, ska hjälpa till att belysa och binda samman Skaraborgs kulturarvsplatser. Med i projektet är parkföretaget Solutions Skövde som utvecklat en app där läsaren kan filma symboler i böckerna och på så sätt få upp 3D-figurer av böckernas karaktärer.

– Idén till böckerna kommer från tanken att binda samman Skaraborgs kulturarvsplatser genom en berättandeplattform – som i det här fallet har sagans form. Berättelserna skrivs och illustreras av spelutvecklingsstudenter på Högskolan i Skövde och ges ut i samarbete med Lokrantz förlag i Lidköping och app-företaget Solutions Skövde, säger Lars Vipsjö, lektor inom Medier, estetik och berättade på Högskolan i Skövde. Det är han som tagit initiativet till projektet.

Det var för drygt ett år sedan som Lars Vipsjö berättade om bokprojektet Kiras och Luppes Bestiarium (KLUB) för Alexander Karlsson, vd för Solutions Skövde.

- Jag träffade Lars på Kulturarvsseminariet som anordnas av Högskolan i Skövde varje år. Han berättade om projektet och att han behövde hjälp med att utveckla en app till iOS och Android, något som vi har tidigare erfarenhet av, berättar Alexander.

Augmented Reality (AR)

– Det som gör böckerna i KLUB speciella är att de kombineras med en så kallad Augmented Reality-app för mobiler och läsplattor. Med hjälp av appen ska de väsen som förekommer i böckerna först kliva ur böckerna och senare även få liv på de kulturarvsplatser och museer där berättelserna om dem utspelas. De framträder alltså i 3D när man håller sin mobils eller läsplattas kamera över de bokstavsfigurer som finns på vissa sidor, förklarar Lars Vipsjö.

Men det slutar inte där. Sedan en tid tillbaka jobbar Alexander med ytterligare en uppdatering av appen.

- Tanken är att läsaren ska kunna samla sagoväsen i ett eget bestiarium, ungefär som i Pokémon Go. Det innebär att när en läsare för första gången filmar en symbol i en av böckerna så kommer karaktären att läggas upp i samlingen. Tanken är att läsaren sedan ska kunna gå in i sin samling och titta på och läsa mer om karaktären. Den nya uppdateringen planeras vara ute innan jul, avslutar Alexander.

Huvudpersonerna i serien, Kira och Luppe, upplever olika äventyr runt om i Skaraborg. Första boken, ”Trollforskaren” utspelar sig i Skara medan nästa bok, ”Jättinnan”, har Falköping som bakgrund för äventyret. Fler böcker om Kira och Luppe är redan under arbete. Framöver kommer böcker om bland annat Gullspång/Hova, Hjo, Karlsborg, Mariestad, Skövde och Tibro.

Vill du veta mer om Solutions Skövde?

Då kan du kontakta Alexander Karlsson via alexander@solutionsskovde.se.

Kort om KLUB

KLUB en del av projektet Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg (KASTiS) som stöds av Skaraborgs kommunalförbund, Högskolan i Skövde och ett antal Skaraborgskommuner. KASTiS är en delregional samverkans- och kunskapsplattform för användning av spelteknologi och interagerbara medier, för kommuner, akademi och privat samt offentligt näringsliv i Skaraborg. Projektet startade 1 augusti 2015 och pågår till och med 31 juli 2018. Läs mer om KLUB här

• solutions skövde
  • högskolan i skövde