Spelfestival med kul och lärorika upplevelser

Den 4-5 oktober blir det dataspel för hela slanten i Gothia Science Park, Skövde. Sweden Game Festival kommer att bjuda besökarna på i första hand kul och lärorika upplevelser, men också ge en bild av dataspelsbranschen som växer så det knakar i spelstaden Skövde och som levererar nya spel på löpande band.

Nu är det dags att visa upp dataspelsbranschen i Skövde. Det sker i form av Sweden Game Festival.
- Det är ett nytt evenemang som ska erbjuda två dagars spännande och engagerande upplevelser. Besökarna kommer bland annat att kunna testa spel, tävla i spel, lära sig mer om spel och hur spel produceras. Spelföretagen i Skövde kommer att finnas på plats för att demonstrera sina spel så att du kan utmana bästa kompisen och tävla, säger Patric Eriksson, vd Gothia Innovation AB som driver och utvecklar teknik- och forskningsparken Gothia Science Park.

Uppleva dataspel

Festivalen är ett samarbete mellan fyra arrangörer Högskolan i Skövde, Skövde kommun, Skaraborgs Allehanda och Gothia Science Park.
- Vi vill på ett roligt sätt visa upp och låta människor få uppleva dataspel som produceras här i Skövde, säger Kristina Eklöf, näringslivschef i Skövde kommun.
Skövde är en viktig del av svensk dataspelsindustri. På bara tio år har branschen utvecklats kraftigt i Gothia Science Park och på Högskolan i Skövde.
- Vi har över 400 studenter på olika nivåer, närmare 30 forskare och ett 20-tal dataspelsföretag som sysselsätter hundratals utvecklare. Branschen i Skövde rymmer alla delar för att skapa fortsatt utveckling och tillväxt, förklarar Patric Eriksson och Sigbritt Karlsson, rektor för Högskolan.

Flera karriärvägar i Skövde

På Högskolan i Skövde kan du utbilda dig till en rad etablerade yrken inom spel, bland annat programmerare, grafiker och speldesigner. Med examensbeviset i handen kan du själv välja karriärväg. Högskolan erbjuder såväl magisterprogram som forskning. I teknik- och forskningsparken finns alla möjligheter att ta steget ut på arbetsmarknaden.
- I GSP finns möjlighet att ta anställning i inflyttade företag som Paradox Interactive och ICYou eller företag som startat och vuxit i Skövde, exempelvis Coffee Stain Studios och Pieces Interactive, säger Eriksson.
Dessutom finns möjligheten att starta ditt eget dataspelsföretag.
- I miljöns inkubator finns specialnischade The Game Incubator som ger kvalificerat stöd för att bygga ett bärkraftigt företag samtidigt som spelidéer förverkligas genom produktion, försäljning och distribution till spelare, säger Patric Eriksson.

Ytterligare två spelevenemang
I anslutning till festivalen ligger ytterligare två spelevenemang, dels en branschkonferens med fokus på affärer, Sweden Game Conference 3-4 oktober i Gothia Science Park, dels seminarium kring kulturarv och spelteknologi på Högskolan i Skövde den 3 oktober.

Fakta om spelfestivalen

Datum: 4-5 oktober. Öppettider: 14.00-18.00 på fredagen och 10.00-14.00 på lördagen. Plats:Portalen i Gothia Science Park, Kanikegränd 3. Kostnad: ingen, fri entré. Innehåll: testa spel utvecklade i Skövde, utmana din kompis, utbildning och jobb, skapa egen grafik, fika och mingla, träffa utvecklare, lyssna och lär, titta på utställning av game art, tävla och vinn.