The Farm – IT-företaget som vill tillverka andra företag

Den ene föredrar att resa med tåg och att prata, den andre föredrar flyget och att lyssna. Trots flera olikheter kompletterar Roderick Hristov och Ahmed Krayem varandra och får IT-företaget The Farm att hela tiden utvecklas. Om fem år siktar de på att ha tredubblat personalstyrkan.

Namnet The Farm för inte direkt tankarna till ett IT-företag. Hur fick företaget sitt namn?
–Det är så enkelt som att när företaget startade så hade man kontoret i en lada i Götene. Nu ser vi oss som en farm för att tillverka andra bolag, berättar Roderick.

IT-företaget The Farm ägs och leds av två personer som kompletterar varandra väl. Roderick Hristov är VD och drivs av att utveckla både verksamhet och människor. Ahmed Krayem är försäljnings- och produktansvarig och den som oftast träder in och tar affären i hamn när Roderick öppnat för en första kontakt.

–Vi är väldigt lika utifrån målsättning och inte rädda för att testa nya lösningar. Vi är också helt prestigelösa och vana vid att ge och ta, det brukar bli bra, säger Roderick.

–Vi vill hjälpa andra företag att ta sin del av IT-evolutionen. Alla kanske inte har förstått fördelarna med digitalisering och digital närvaro. Vi genomför digitala förändringar i syfte att företagsledarna ska kunna fatta bättre beslut. Vi vill skala våra erbjudanden mot enkelhet och förståelse, säger Ahmed.

Fredric Gunnarson finns också med som ägare. Han är en internetentreprenör med rötter i Skaraborg och brinner för regionen.

Tre ben
The Farm beskriver sina affärsområden med orden Remote, Onsite och Product.
Remote: Kunderna beställer funktionalitet i appar och på webben
Onsite: Någon medarbetare jobbar på plats hos kunden under kortare eller längre tid.
Product: The Farm utvecklar egna system som marknaden kan köpa som tjänst. Först ut är Piccolo som är ett ärendehanteringssystem för fastighetsbranschen. Tanken med Product-området är att dessa system skall stå på egna ben och formas till egna bolag.

The Farm har sin fasta punkt i Skövde och Science Park men har kunder i flera städer i Sverige.

–Vi har våra gener i den Skaraborgska myllan. Vi har hittills jobbat mest mot Stockholm och Göteborg, men nu gör vi transformationen mot Skövde och Skaraborg. Vi tittar på hur digitaliseringen ska kunna skala våra kunders verksamhet, både för små och stora företag. Kunden ska ha nytta av det vi bygger oavsett om det är en hemsida, ett system eller en app, säger Ahmed och Roderick fyller i:
–Vi kan anpassa lösningar oavsett storlek på kundens plånbok. IT ska vara något som underlättar och ökar lönsamheten.

Söker snälla människor
Alla företag möter utmaningar, men vilka är de största utmaningarna för The Farm?
–Vår största utmaning är absolut rekrytering och kompetensförsörjning. Vi skulle kunna haft fler uppdrag om vi visste att vi kunde få tag på rätt kompetens. Först och främst söker vi en snäll och allmänt bra människa, sedan är det bra om hen kan kod också, säger Roderick och skrattar. Sedan är det upp till oss chefer att få ihop ett team som kompletterar varandra.

–Visst är det en utmaning att hitta rätt kompetens, men vi hittar nya medarbetare på högskolan, inte bara i Skövde, och vi har ett stort nätverk sedan tidigare anställningar. I och med att det går bra för dataspelsindustrin och att Science Park Skövde har ett gott rykte, så märker vi också att spontanansökningarna har ökat. Dataspelsutvecklare vill jobba med andra bra utvecklare, så det blir en god cirkel, menar Ahmed.

Samarbetet med Högskolan i Skövde ser de båda som väldigt viktigt för att leverera det som branschen efterfrågar.
–Högskolan utbildar i rätt spår, det är överbryggningen till anställning som behöver förbättras. En annan grupp som vi behöver i vår verksamhet är nyanlända med IT-kompetens. Vi behöver arbeta med hur vi ska balansera vår mångfald överhuvudtaget.

Företaget har redan varit verksamt i 13 år. Var befinner sig The Farm om fem år?
–Då är vi kvar i Science Park Skövde och vi har ökat personalstyrkan till mellan 40 och 50 personer. Huvuddelen arbetar i parken, men vi har också satellitkontor där kunderna finns.

–Jag tror att vårt arbetssätt kommer att vara en hybrid i framtiden; vi kommer att finnas fysiskt hos kunderna, men även klara av mycket via olika digitala mötesplattformar, säger Ahmed. Här är vår förfinade leveransmodeller betryggande för våra kunder som finns fysiskt långt bort från Skaraborg.

–The Farm har utvecklat Piccolo, ett ärendehanteringssystem för Science Park Skövde. I framtiden kan Piccolo och andra system utvecklas och bli företag med egna varumärken. Vi kommer då att erbjuda anställda att bli delägare, säger Roderick.

–Vi vill vara den bästa arbetsplatsen! Bemötande och att visa uppskattning oss emellan är hygienfaktorer för det. Men vi vill att alla som är inblandade ska ges möjlighet att vara med på resan ur flera perspektiv. Allt från att vara med att utveckla arbetsplatsen till att vara med och äga framtida produkter och bolag som The Farm utvecklar, säger Ahmed.

Positivt att vara en del av Science Park Skövde
Roderick och Ahmed ser absolut stora fördelar med att ha kontor i, och vara en del av, Science Park Skövde.

–Ser man bara till tillgänglighet så är det ett stort plus. Det är nära Resecentrum om vi själva eller våra kunder behöver nyttja tåget. För den som är bilburen finns här gott om parkeringar direkt utanför kontoret. Det stärker vårt varumärke att vi finns i IT-häradet, det är här man ska vara helt enkelt!

–Om det är något som kunde bli bättre så är det samarbetet mellan oss som finns i parken. Förhoppningsvis blir det lättare till hösten när vi kan återgå till mer normalt arbetssätt och fler personer är på plats i parken. Vår dörr är öppen för våra kollegor i parken. Vi bjuder alla som vill på en kopp kaffe.

Kompetenspool
Roderick och Ahmed är båda två riktiga eldsjälar med gott om energi. De vill gärna vara bollplank och delta i diskussioner kring utveckling för parken. Samarbete är ett nyckelord för dem.

Vi har ett affärssinne för att utbyta affärer med andra företag. Vi skulle kunna ta del av varandras utmaningar och jobb och även hjälpa varandra med tillfälligt stöd. Det borde finnas en kompetenspool i parken där man kan låna in en utvecklare, en HR-kompetens, en marknadsförare eller vad man behöver för stunden. Vi är helt transparenta och tror på att transparens är urmodern till konkurrenskraft. Vi är helt enkelt starkare tillsammans.

Om Science Park Skövde
Science Park Skövde är en mötesplats för människor, företag och verksamheter med fokus på utveckling, innovation och digitalisering. Vår huvudmålgrupp är startups med internationell tillväxtpotential samt innovativa kunskapsbaserade tillväxtföretag.

Science Park Skövde har stark profilering mot IT- och ingenjörsområdet med särskild spets inom mjukvaruutveckling, dataspel, fintech och industriell digitalisering. Vi var också med och grundade samverkansplattformarna Sweden Game Arena och ASSAR Industrial Innovation Arena.

Science Park Skövde AB har ett tydligt uppdrag: Att bidra till förnyelse i näringslivet. Det gör vi genom att via Science Park Skövde på olika sätt stimulera företagsamhet i kunskapsekonomin.

• informationsteknologi
  • digitalisering