Åtta miljoner kr till utveckling av eget spel

Åtta miljoner kronor. Det tar Pieces Interactive AB in genom en ny investering signerad Almi Invest i samarbete med flera andra intressanta investerare.
– Vi är glada och stolta över förtroendet som ger oss möjlighet att koncentrera oss på vår första större interna produktion. Spelet är planerat för release i år, säger David Rosén, VD.

Pieces Interactive har lång erfarenhet av spelutveckling och är ett respekterat bolag som arbetat med flera internationella förläggare. När Almi Invest, i samarbete med flera medinvesterare, nu väljer att satsa vidare på bolaget skapas möjlighet att utveckla en egen stor titel.
– Denna investering är central för vår utveckling som företag. Den visar dessutom att det från investerare finns en stark tro på våra möjligheter att växa i en extremt konkurrensutsatt bransch. Även om vi nu kan fokusera på att utveckla egna speltitlar erbjuder vi självklart våra tjänster till internationella förläggare som ser kraften i vårt team, understryker David Rosén.
Pieces arbetar nu fokuserat på den egna titeln och spelet kommer att annonseras för release under 2015.
– Spelet kommer att distribueras via Steam för PC och vi kommer dessutom satsa på konsolmarknaden och utveckla det för både Playstation 4 och Xbox One, säger David Rosén.
– Marknaden för spel är enorm och Pieces har ett väldigt erfaret och starkt team. De har visat att de kan leverera högkvalitativa spel till väletablerade förlag och har därmed en mycket god bas för att utveckla och lansera egna titlar. Vi tror att denna erfarenhet och kompetens kommer att innebära framgångar för Pieces och vi ser detta som en mycket spännande investering, säger Joakim Winggren, fondchef Almi Invest Västsverige.
Som medinvesterare finns även en rad mycket intressanta investerare där flera har bred förankring i branschen och djup branschkunskap.
Pieces Interactive är en del av Sweden Game Arena.

Mer information
David Rosén, vd Pieces Interactive +46 709-411 262, david.rosen@piecesinteractive.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10, maria.kessling@almi.se
Joakim Winggren, fondchef Almi Invest Västsverige AB +46 70-637 34 37, joakim.winggren@almi.se

Kort om Pieces Interactive
Pieces Interactive AB grundades 2007 och har sin verksamhet i Gothia Science Park i Skövde. Företaget har under åren växt både organiskt och genom uppköp, och är en del av Sweden Game Arena. Teamet bakom Pieces har lång erfarenhet från dataspelsutveckling, och har bland annat arbetat med uppföljaren till Paradox Interactives succétitel Magicka.

Kort om Sweden Game Arena
Sverige har en framträdande ställning i världen som dataspelsnation och Skövde har en unik och geografiskt koncentrerad tillväxtmiljö för dataspelsutveckling. På Högskolan i Skövde finns drygt 500 dataspelsstudenter på olika utbildningsnivåer, ett 40-tal lärare och forskare och på Gothia Science Park finns ett knappt 30-tal dataspelsföretag som sysselsätter cirka 200 utvecklare samt ett tiotal affärsutvecklare. Totalt är drygt 700 personer verksamma inom dataspelsbranschen i området kring Högskolan i Skövde och Gothia Science Park med den gemensamma plattformen Sweden Game Arena.