Coffee Stain och Stunlock Studios i exklusivt samarbete

Vi kan idag annonsera ett omfattande samarbete mellan två av Sveriges mest lovande spelstudios. Coffee Stain Studios, spelutvecklaren bakom den enorma succén “Goat Simulator”, går in som medinvesterare i Stunlock Studios nya jättesatsning: BATTLERITE.

“Coffee Stain ger oss en unik möjlighet att färdigställa ett drömprojekt. Det är inte bara deras kapitaltillskott som medfinansiärer utan vårt tycke för varandra som gör att vi vågar dela den här resan med dem nu. Detta samarbete kan ses lite som en kärleksförklaring skriven med våldsamt många ettor och nollor.” säger Rickard Frisegård, VD på Stunlock Studios.

“Vi har länge velat samarbeta med Stunlock Studios. Det är en otroligt talangfull studio. När vi fick se deras nya spel så kände vi direkt att det här var något vi ville vara med på.” säger Anton Westbergh VD på Coffee Stain.

“I min roll som affärscoach på Gothia Innovation AB, med uppgift att driva och utveckla Gothia Science Park, är det med stor glädje jag ser två företag som parallellt kommit ur Högskolan i Skövde, är uppvuxna” i vår inkubator och som lämnat den samma, nu väljer att satsa stort tillsammans”, säger Kenneth Alfelt, ordförande för Stunlock Studios AB.

Stunlock Studios är mest känd för det kritikerrosade arenaspelet “Bloodline Champions”. Detta är ett unikt samarbete mellan två unga och passionerade spelutvecklare, båda med kontor i Skövde. Företagen grundades 2010 och har en snarlik bakgrundshistoria där allt startade som skolprojekt på högskolan.

Både Coffee Stain och Stunlock Studios är en del av Sweden Game Arena, Skandinaviens största spelnätverk. Sweden Game Arena arrangerar en exklusiv förhandstitt för projektet på Game Developers Conference i San Francisco den 14:e mars, 2016. Besökarna i GDC Expo 16-18 mars kommer dessutom att kunna spela spelet i Sweden Game Arenas monter: 212.

Mer information

Vill du ha mer information om spelet och affären mellan de båda bolagen är du välkommen att ta kontakt med Johan Ilves, Marketing Director, Stunlock Studios. Du når honom på +46 735 088 777 eller johani@stunlockstudios.com.

Se spelets trailer: https://www.youtube.com/watch?v=aIp56pSrTGE

Kort om Stunlock Studios AB

Stunlock Studios är pionjärer i “MOBA” (Multiplayer Online Battle Arena) genren. Företaget har sedan det grundades arbetat med framgångsrika utgivare som norska Funcom och tyska Deep Silver. Deras fokus har kretsar kring tävlingsinriktade online-spel med vikt på spelkänsla. Med det prisbelönta“Bloodline Champions” och den färgstarka zombie-massakern “Dead Island: Epidemic” på sin resumé, så är dom idag en av nordens hetaste spelutvecklare.

Kort om Coffee Stain Studios AB

Coffee Stain Studios både utvecklar och publicerar spel. Deras första release var mobilspelet “I Love Strawberries” för iOS, distribuerad av Atari. Detta följdes upp med det innovativa “Sanctum”, världens första “Tower Defense/FPS” hybrid. När trailern till det humoristiska “Goat Simulator” laddades upp så blev det ett enormt pådrag på de sociala medierna och spelet blev fort en snackis världen runt. I januari 2016 hade spelet sålt över 7 miljoner exemplar och är nu studions storsäljare.