Flera företag från Science Park Skövde ställer ut vid Sweden Game Conference 2019

För tionde året i rad arrangeras Sweden Game Conference i Skövde. Under fyra dagar samlas spelföretag, spelutvecklare, forskare och högskolestudenter i Arena Skövde. På lördag öppnas dörrarna för allmänheten som då bland annat kan testa spel och träffa spelutvecklare.

Sweden Game Conference är ett viktigt event för Skövde som spelstad. Hit kommer både studenter, spelutvecklare, spelföretag och forskare för att ta del av vad branschen kan erbjuda. Fokus ligger främst på indiespelutveckling, det vill säga dator- eller tv-spel tillverkade av enskilda personer eller ett mindre team utan någon stor speltillverkare bakom sig.

Ett tiotal företag från Science Park Skövdes startup-program för spel ställer ut på mässan.

– Skövde är sedan många år framstående inom spelutveckling. Det här är en jättebra möjlighet för oss att visa vad det är som gör att vi får fram så många nya spelföretag. Det är också en fantastisk möjlighet för spelföretagen att visa upp sig för branschen och allmänheten. Vårt goda resultat handlar mycket om samarbetet mellan Högskolan i Skövde och Science Park Skövdes startup-program, The Game Incubator, säger Kenneth Johansson, verksamhetsansvarig för programmet som bedrivs i Skövde och Göteborg.

Utställare från Japan
Drygt 40 utställare är på plats vid årets Sweden Game Conference. Det är en blandning av små och stora spelföretag, forskningsprojekt och studentproduktioner.

– Vi har både lokala, nationella och internationella utställare. En japansk spelplattform och förläggare kommer till exempel medverka. Det är verkligen roligt att vi lyckas attrahera företag långt utanför Sveriges gränser med vårt upplägg, säger affärsutvecklare Per Micael Nyberg vid Science Park Skövde.

Föreläsare
Förutom utställarna finns också ett 50-tal nationella och internationella föreläsare från olika spelföretag på plats. Bland föreläsarna märks till exempel Åsa Roos, lead UX designer på BioWare och hedersdoktor vid Högskolan i Skövde, Emily Grace Buck, narrative director på Gato Studio och Sara Ponnert, studio manager på Avalance Malmö.

Allmänheten är välkommen till Sweden Game Festival
Den 19 oktober öppnas dörrarna till den 1 500 kvadratmeter stora utställningen för allmänheten. Besökarna har möjlighet att testa olika spel, träffa spelutvecklare och titta på olika karaktärer, den ena mer fantastisk än den andra, i den årliga Cosplay-tävlingen.

Arrangörer
Sweden Game Conference arrangeras av Sweden Game Arena, som är ett samarbete mellan Högskolan i Skövde, Skövde kommun, Science Park Skövde och Västra Götalandsregionen.

Media hälsas välkomna
Medierepresentanter är välkomna att delta under konferensens tre dagar samt under festivalen på lördagen.

Sweden Game Conference:
16 okt kl. 13:00 – 18:00
Konferensen invigs kl. 13:00 av energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S).
17 okt kl. 10:00 – 18:00

• arena skövde
  • företag

Kort om Science Park Skövde

Science Park Skövde är en mötesplats för företag och talangfulla personer som vill göra något stort med sina idéer. Våra fokusområden är digitalisering och informationsteknologi, med spetsområden inom fintech, dataspel och virtual manufacturing. Science Park Skövde finansieras av Skövde kommun, Västra Götalandsregionen, Skaraborgs kommunalförbund, Vinnova och EU. Läs mer på www.scienceparkskovde.se.