Framgångsrik spelinkubator i Göteborg firar ettårsjubileum

Gothia Innovation AB har under flera år utvecklat en framgångsrik inkubatorverksamhet för spelindustrin i Skövde – The Game Incubator i Gothia Science Park. För ett år sedan tog Gothia Innovation nästa steg och etablerade The Game Incubator i Göteborg genom ett samarbete med Lindholmen Science Park AB.

Sedan invigningen av The Game Incubator på Lindholmen förra året har Gothia Innovation AB, som även driver spelinkubatorn i Skövde, varit involverade i uppstarten av 22 nya spelbolag i Göteborg.

- Förra året coachade vi totalt 55 individer som tillsammans har dragit in nästan 10 miljoner i riskkapital. Vi har i dagsläget spelutvecklare från Belgien och England som har flyttat till Sverige för att starta sitt spelbolag hos oss. Det är ett fint betyg på det arbete vi gör i Skövde och Göteborg, det visar också att The Game Incubator är en erkänd spelinkubator både nationellt och internationellt, säger Christian Riedl, affärscoach, The Game Incubator.

- Genom The Game Incubator får nya, lovande spelbolag en chans att växa i ett sammanhang som erbjuder tillgång till expertkunskap, affärscoachning samt nya kontakter och nätverk. I spelinkubatorn har vi tidigare arbetat med Coffee Stain Studios, som ligger bakom världssuccén Goat Simulator. Ett annat exempel är Stunlock Studios som under 2016 släppte storsäljaren Battlerite, ett spel som minst sagt tog marknaden med storm, säger Anne-Marie Kaufmann, stf. verksamhetsansvarig, The Game Incubator.

Etableringen av The Game Incubator i Göteborg är ett resultat av god regionsamverkan mellan Gothia Innovation AB och Lindholmen Science Park AB.

- The Game Incubators attraktionskraft i den ständigt växande spelindustrin är en verklig tillgång för ekosystemet här på Lindholmen Science Park. Vi är mycket positiva till samarbetet med Gothia Innovation samt VGR, och genom de samverkansprojekt som drivs här både främjas och stöttas spelutveckling och nya etableringar i regionen, vilket på sikt stärker Sveriges position på den internationella spelmarknaden ytterligare, säger Niklas Wahlberg, VD, Lindholmen Science Park AB.

Ettårsjubileet firas den 25 januari med Öppet hus i The Game Incubators lokaler på Lindholmen Science Park i Göteborg. Läs mer om aktiviteten här.

För mer information
Vill du veta mer om The Game Incubator är du välkommen att höra av dig till Anne-Marie Kaufmann via anne-marie.kaufmann@gsp.se, 0707-35 48 15. Vill du veta mer om Lindholmen Science Park kan du kontakta Anna Hafström Kováts, kommunikation och PR, anna.hafstrom.kovats@lindholmen.se, 0723-51 52 80.

Om The Game Incubator
Sedan 2004 har Gothia Innovation AB, företaget som driver och utvecklar Gothia Science Park i Skövde, utvecklat en spets inom inkubation i Skövde - The Game Incubator i Gothia Science Park. Under drygt tio år har The Game Incubator utvecklats till en nationell ledstjärna och en internationellt respekterad aktör som understödjer och bidrar till fler konkurrenskraftiga dataspelsföretag som kan etablera sig på den globala marknaden. Etableringen av The Game Incubator i Göteborg blev möjlig genom ett samarbete mellan Gothia Innovation AB och Lindholmen Science Park AB. The Game Incubator i Göteborg finansieras av Västra Götalandsregionen. Läs mer om The Game Incubator.

Mer om Gothia Innovation AB
Gothia Innovation AB bidrar till ökad tillväxt och förnyelse i Skövde och närregionens näringsliv genom att driva och utveckla Gothia Science Park. Gothia Innovation driver flera verksamheter för att skapa tillväxt, bland annat Gothia Science Park Open Arena, en av sex samverkansplattformar i Västra Götaland, och Gothia Science Park Inkubator - en av landets ledande inkubatorer. De största finansiärerna av Gothia Innovations verksamhet är Västra Götalandsregionen, Skövde kommun, Skaraborgs kommunalförbund och Vinnova.

Om Lindholmen Science Park
Lindholmen Science Park är ett epicentrum för innovation och samverkan som skapar möjligheter till ökad konkurrenskraft och tillväxt. Den öppna och internationella samverkansmiljön är en naturlig mötesplats för ny- och oliktänkande, full av rörelse och liv som inspirerar och genererar energi. Den dynamiska miljön är ett resultat av en gemensam målsättning från staden, regionen, akademin och det internationella näringslivet, som hand i hand har investerat och målinriktat utvecklat detta ekocenter under de senaste 15 åren. Läs mer om de program och projekt som pågår på Lindholmen Science Park inom transport, ICT, media och visualisering, på www.lindholmen.se.

• gothia innovation ab
  • inkubator
  • informationsteknologi
  • kreativa miljöer
  • lindholmen science park ab
  • spelinkubator
  • företagsinkubator

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom Dataspel, Simulering, Beslutsstöd och Virtual Engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB. Läs mer på www.gsp.se.