Hiber får finansiering för sin spel- och underhållningsplattform

HiberWorld, en browser-baserad spelplattform introducerar interaktivt innehåll till mobila enheter, stationära datorer, konsoler och Smart TV-enheter världen över. Den totala finansieringen i plattformen uppgår nu till cirka tio miljoner kronor.

Hiber AB, ett företag i Science Park Skövdes startup-program, har stängt sin finansieringsrunda, ledd av Sverigebaserade Luminar Ventures. Hiber har en beta-version av sin browser-baserade spel- och underhållningsplattform på hiberworld.com där användare redan nu kan spela, bygga och dela spel på plattformen. Finansieringen kommer att göra det möjligt för företaget att nå nästa milstolpe, samtidigt som plattformen rullas ut globalt.

–Spelindustrin är den största och snabbast växande underhållningssektorn globalt. Grundarteamet på Hiber tar nu bort barriärer och gör det möjligt för vem som helst att skapa, dela och spela egna och andras spel direkt i webbläsaren. Vi har sett vad demokratisering av innehållsskapande har inneburit för andra sektorer och spelindustrin kommer att följa efter, bara snabbare, större och mer viralt, säger Jacob Key, Founding Partner på Luminar Ventures.

–Vi skapar en spel- och underhållningsplattform där användare utan några programmeringskunskaper kan skapa sitt eget innehåll och spela spel som andra användare har skapat, direkt i webbläsaren. Finansieringen är ytterligare ett bevis på att vi är på rätt väg och att våra planer har validerats av riktigt kompetenta investerare, sade Michael Yngfors, VD på Hiber AB.

Hiber drar nytta av de miljarder enheter världen över där spel och underhållning redan kan konsumeras och gör det möjligt för skapare att nå dessa enheter samtidigt som de bygger sina egna spel och upplevelser för att dela med andra.

Hiber AB
Michael Yngfors, VD
michael@hiberworld.com

Luminar Ventures AB
Jacob Key, General and Founding Partner
jacob.key@luminarventures.com

• Borås

Kort om Science Park Skövde

Science Park Skövde är en mötesplats för företag och talangfulla personer som vill göra något stort med sina idéer. Våra fokusområden är digitalisering och informationsteknologi, med spetsområden inom fintech, dataspel och virtual manufacturing. Science Park Skövde finansieras av Skövde kommun, Västra Götalandsregionen, Skaraborgs kommunalförbund, Vinnova och EU. Läs mer på www.scienceparkskovde.se.